آزمایش خون تعیین جنسیت

آزمایش خون تعیین جنسیت

فهرست مطالب

آزمایش خون تعیین جنسیت را می‌توانید توسط پزشکتان انجام دهید. در گذشته، استاندارد مراقبت از افرادی که در معرض خطر داشتن نوزادی با شرایط ژنتیکی خاص یا سایر عوارض بودند، یکی از دو غربالگری ژنتیکی بود که در سه ماهه اول انجام می شد: نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) یا آمنیوسنتز. اینها تصویر بسیار دقیقی از سلامت ژنتیکی کودک شما ارائه می دهند. اما همچنین دارای حالت تهاجمی هستند و خطر سقط جنین را نیز به همراه دارند. موضوع امروز ما در وبسایت آزمایشگاه ویراژنتیک در ارتباط با آزمایش خون تعیین جنسیت است.

آزمایش خون تعیین جنسیت

آزمایش خون تعیین جنسیت از گذشته تا به امروز

به شما اجازه می‌دهند قبل از سونوگرافی هفته بیستم جنسیت کودک خود را بدانید. حدود 10 سال پیش، محققان یک آزمایش بسیار کمتر تهاجمی به نام غربالگری DNA بدون سلول ایجاد کردند. از آنجایی که DNA کودک شما در خون شما ظاهر می شود، می توان از آن برای غربالگری مواردی مانند موارد زیر استفاده کرد:

  • سندرم داون

  • سندرم ادواردز

  • سندرم پاتو

این سه مورد از شایع ترین بیماری های ژنتیکی جنین هستند. غربالگری DNA بدون سلول، احتمال ابتلای کودک شما به یکی از این بیماری‌های ژنتیکی را نشان می‌دهد. البته قبلاً فقط به کسانی که حاملگی‌های پرخطر دارند توصیه می‌شد. اما اکنون آن‌ها به طور گسترده تری ارائه می شوند.

آزمایش خون تعیین جنسیت چگونه کار می کند؟

در ابتدا با یک خون گیری ساده از مادر باردار به بررسی DNA جنینی که در خون مادر آزاد شده است می پردازیم.  در تئوری، هر گونه ناهنجاری ژنتیکی مربوط به این سه نقص کروموزومی در DNA کودک شما در نمونه خون شما ظاهر می شود. بسته به آزمایش خاصی که استفاده می شود، فقط باید در هفته 8 یا بیشتر باردار باشید. چندین شرکت این NIPT ها را در اختیار پزشکان قرار می دهند.

غربالگری پیشرفته و آزمایش خون تعیین جنسیت

برخی پزشکان غربالگری کمی پیشرفته‌تر ارائه می‌دهند و برخی بین ناهنجاری‌های موجود در DNA نوزاد در مقابل DNA شما تفاوت قائل می‌شوند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. پزشک شما می تواند به شما بگوید که کدام NIPT برای شما در دسترس است. علیرغم آنچه ممکن است بر اساس آسان بودن همه این‌ها فکر کنید، اکثر NIPTها در واقع کاملا دقیق هستند. شما فقط برای تعداد محدودی از ناهنجاری ها نتایج را دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون تعیین جنسیت

دقت آزمایش خون تعیین جنسیت

اما دقت این آزمایش‌ها برای سندرم داون و ادوارد، طبق یک مطالعه در سال 2015، حدود 99 درصد است. آن‌ها همچنین دارای نرخ پایینی از مثبت کاذب هستند. شما نمی‌توانید یکی از این آزمایش‌های خون را فقط برای تشخیص جنسیت کودکتان انجام دهید. این آزمایش جنسیت کودک شما را نیز مشخص می کند زیرا برخی از بیماری هایژنتیکی وابسته به جنسیت هستند. اما آن‌ها قبل از هر چیز ابزارهای غربالگری ژنتیکی هستند.

نام های دیگر آزمایش خون تعیین جنسیت

آزمایش خون برای تعیین جنسیت، آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد یا به اختصار NIPT نامیده می شود. این یک آزمایش خون است که برای همه زنان باردار در دسترس است. همچنین همراه با تعیین جنسیت، NIPT همچنین می‌تواند شرایط کروموزومی را نیز غربالگری کند. این آزمایش غیر تهاجمی نامیده می شود زیرا می توان آن را با خون گیری سریع و آسان انجام داد.

آزمایش خون تعیین جنسیت چگونه کار می کند؟

آیا می دانستید زمانی که باردار هستید، تکه هایی از DNA جنین در جریان خون شما در گردش است؟ این بسیار شگفت انگیز است و به همین دلیل، آزمایش خون می تواند چیزهای زیادی در مورد فرزندتان به شما بگوید. این آزمایش توانایی بررسی وجود یا عدم وجود کروموزوم Y را دارد. اگر کروموزوم Y تشخیص داده شود، پسر دارید. در غیر این صورت، جنسیت کودک شما مؤنث است.

اگر مشتاق هستید که جنسیت فرزندتان را بدانید و نمی خواهید منتظر بمانید تا فرزندتان برای انجام سونوگرافی به اندازه کافی بزرگ شود، آزمایش خون NIPT راه خوبی است.

آزمایش خون تعیین جنسیت

آیا آزمایش خون تعیین جنسیت ایمن است؟

این غیرتهاجمی است و به سادگی شامل آمدن شما برای خونگیری به کلینیک ما می شود. این آزمون تا 99 درصد دقت دارد و نتایج به سرعت در دسترس شما قرار می گیرد.