آشنایی با انجام آزمایش ژنتیک بعد از سقط جنین

آزمایش ژنتیک بعد از سقط جنین

فهرست مطالب

در این مطلب به آزمایش ژنتیک بعد از سقط جنین اشاره شده است. از دست دادن جنین در ماه‌های اول بارداری برای والدین بسیار دشوار است و تجربه‌ای است که قطعاً هیچ‌کس خواهان تکرار آن نخواهد بود. پس از سقط جنین لازم است آزمایش ژنتیک انجام داده و علت آن را متوجه شوید تا از تکرار آن جلوگیری شود. در این مطلب ما در همین خصوص صحبت خواهیم کرد.

سقط جنین در ماه‌های اولیه بارداری

گفته می‌شود که اگر رشد جنین متوقف شود و قبل از هفته 22 در رحم بمیرد، حاملگی غیر در حال رشد رخ می‌دهد. دلیل این امر در 50٪ موارد ممکن است اختلالات در کاریوتیپ جنین باشد؛ یعنی مجموعه ای از 46 کروموزوم که حاوی اطلاعاتی در مورد ظاهر و مراحل رشد فرد از لحظه لقاح است.

سقط خودبخودی (سقط جنین)، زایمان زودرس همراه با عدم رشد جنین چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به زنان آسیب می‌رساند و ناتوانی در تحمل فرزند مورد نظر منجر به عواقب روانی جدی، افسردگی و ادراک منفی از خود می‌شود.

طبق آمار، 10 تا 20 درصد از تمام حاملگی‌های تشخیص داده شده به سقط جنین ختم می‌شود. در بیش از 50 درصد موارد سقط‌های زودهنگام خود به خود، به علت وجود نقائص کروموزومی ‌است.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی جنین (بافت جنین سقط شده)

مطابق با اصول پزشکی مبتنی بر شواهد، برای ارائه مراقبت‌های مؤثر در سقط جنین، تشخیص بیماری‌های ارثی و اختلالات ژنتیکی ضروری است. سقط خودبخودی شایع‌ترین عارضه بارداری است. مطالعه جنین سقط شده با استفاده از روش‌های کاریوتایپینگ مدرن، بخش مهمی از تشخیص جامع اختلالات کروموزومی جنین است.

ضرورت آزمایش ژنتیک بعد از سقط جنین

پس از سقط جنین لازم است تا حتماً دوباره تحت‌نظر پزشک قرار بگیرید و آزمایش ژنتیک انجام بدهید تا از علل این سقط و داشتن بارداری ناموفق اطلاع پیدا کنید. تجزیه و تحلیل ژنتیکی اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • علت سقط جنین یا خاتمه بارداری را تعیین می‌کند.
  • وجود یا عدم وجود آسیب‌شناسی ژنتیکی را شناسایی می‌کند.
  • وضعیت کروموزومی جنین را تعیین می‌کند.
  • ضرورت انجام آسیب‌شناسی کروموزومی متعادل در والدین را پیشنهاد یا رد می‌کند.
  • تاکتیک‌های درمانی بیشتری را برای داشتن بارداری موفق بعدی پیشنهاد می‌کند.
  • عامل خطر ژنتیکی و احتمال سقط را در آینده ارزیابی می‌کند.

 

آزمایش ژنتیک بعد از سقط جنین

 

همچنین بخوانید: تغذیه در بیماران فنیل کتونوری

 

در چه مواردی انجام آزمایش ژنتیک پس از سقط جنین توصیه می‌شود؟

دامنه کاربرد تحقیق بسیار گسترده است. آزمایش در حضور شرایط خاص و آسیب‌شناسی سیستم تولیدمثل انجام می‌شود، به عنوان مثال:

  • هنگامی‌که تشخیص “سقط مکرر” داده می‌شود و دو یا چند سقط خودبخودی پشت سر هم اتفاق می‌افتد.
  • هنگامی‌که رشد جنین متوقف می‌شود.
  • در صورت سقط جنین توسط مصرف دارویی خاص
  • در صورت وجود بیماری‌های ژنتیکی در خانواده.
  • پس از ختم بارداری به دلایل پزشکی
  • در صورت تولد زودرس و عدم زنده ماندن جنین.

نتایج آنالیز ژنتیکی جنین

ناهنجاری‌های کروموزومی با کاریوتایپ کردن بافت سقط ‌شده در 60 تا 70 درصد موارد تشخیص داده می‌شود. نتیجه در قالب یک توصیف کمی‌ و ساختاری از مجموعه کروموزوم ها با یک نتیجه گیری کوتاه ارائه می‌شود که نشان دهنده ناهنجاری ها، خطرات و انحرافات است.

کاریوتیپ طبیعی زن (XX) یا مرد (XY) حاوی 46 کروموزوم است. نقض هنجار معمولاً علت سقط جنین یا خاتمه بارداری است. الگوریتم‌های عمل هنگام انتخاب مواد برای تحقیق روند جمع‌آوری مواد بیولوژیکی در طول مداخله جراحی در کلینیک و در طول سقط خود به خودی که در خانه رخ می‌دهد متفاوت است.

بارداری پس از سقط جنین

بارداری پس از سقط جنین ممکن است برای زنان تجربه‌ای پر از چالش باشد و نیازمند مراقبت و توجه بهداشتی خاصی است. پس از سقط جنین، بدن زن تغییرات زیادی را تجربه می‌کند که ممکن است تأثیرگذار بر سلامت فیزیکی و روحی او باشد.

در ایام اولیه پس از سقط، خونریزی و درد ممکن است ادامه داشته باشد و نیاز به استراحت فیزیکی و روحی دارد. با مراجعه به ر آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا پس از سقط جنین می توانید از علت سقط و ناهنجاری های موجود در جنین آگاه شوید و تضمین شود این روش توسط پرسنل حرفه‌ای و باتجربه و با مواد و تجهیزات به روز دنیا انجام شود.

در مراحل بعدی، زنان باید به خود با دقت بیشتری اهمیت دهند. مراقبت از تغذیه مناسب، فعالیت‌های ورزشی خفیف و حفظ سطح استرس می‌تواند به بازسازی فیزیکی و روانی کمک کند.

 همچنین، در صورت نیاز به حمایت روانی، روان‌درمانگر می‌تواند یک منبع ارزشمند باشد. مهم‌ترین نکته این است که زنان باید به نیازهای خود گوش دهند و در صورت هر گونه نگرانی یا مشکل، با تیم بهداشتی خود تماس بگیرند تا بهترین مراقبت‌ها را دریافت کنند.

 

آزمایش ژنتیک بعد از سقط جنین

 

بخوانید: مرکز مشاوره ژنتیک تهران

 

سخن پایانی

در این مطلب از سقط جنین در ماه‌های اولیه بارداری و لزوم انجام آزمایش ژنتیک پس از سقط جنین توضیح داده ایم.