دلیل اهمیت آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی

آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی

فهرست مطالب

در این مطلب به دلیل اهمیت آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی اشاره شده است. ازدواج‌های فامیلی همواره جزو پرخطرترین‌ها و ریسکی‌ترین ازدواج‌ها هستند. زوجین باید قبل از ازدواج و بارداری حتماً آزمایش‌های ژنتیکی لازم را انجام دهند. با ما همراه باشید تا با دلایل اهمیت این آزمایش آشنا شوید.

تست سازگاری ژنتیکی چیست؟

آزمایش سازگاری ژنتیکی یک آزمایش غربالگری ژنتیکی است که بیش از 600 بیماری ژنتیکی و بیش از 6600 جهش ایجاد کننده بیماری (اختلالات کد ژنتیکی) را در یک زمان اسکن می‌کند.

زوج‌هایی که می‌خواهند بچه‌دار شوند ممکن است شرایط ژنتیکی داشته باشند که از آن بی‌اطلاع هستند. تا همین اواخر، نه از نظر پزشکی و نه از نظر فنی امکان غربالگری همه این بیماری‌های ژنتیکی به طور هم‌زمان وجود داشت. اکنون اسکن در سطح ژن با استفاده از یک آزمایش خون ساده امکان‌پذیر است. جنین‌هایی که در طی لقاح آزمایشگاهی با جهش‌های ژنتیکی و بیماری‌های شناسایی شده با استفاده از آزمایش سازگاری ژنتیکی به دست می‌آیند، قابل دسته‌بندی هستند و حتی در ازدواج‌های فامیلی می‌توان فرزندان سالمی به دنیا آورد.

اهمیت آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی

بیماری‌های اتوزومال مغلوب بیماری‌های ارثی هستند که در نقشه ژنتیکی ما یافت می‌شوند. علی‌رغم اینکه شیوع آنها در جمعیت بسیار کم است (1% نوزادان)، اغلب بیماریهای پیچیده و صعب العلاج هستند. در واقع، بیماری‌های ژنتیکی حدود 20 درصد از مرگ و میرهای دوران کودکی و 18 درصد از بستری شدن در بیمارستان‌های کودکان را تشکیل می‌دهند.

اکثر مردم ناقلان سالم نوعی بیماری مغلوب هستند. اگر زن و شوهر ما هم ناقل همان جهش ژنتیکی باشند، خطر ابتلا به همان بیماری در فرزند آن زوج تا 25 درصد افزایش می‌یابد و ناقل بودن سالم، خطر ناقل سالم بودن را تا 50 درصد افزایش می‌دهد که می‌تواند بر فرزندان آنها تأثیر بگذارد.

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا یک آزمایش سازگاری ژنتیکی را انجام دهید که غربالگری پیش از تولد برای بیماری‌های اتوزومال مغلوب نیز نامیده می‌شود. به این ترتیب با خاطری آسوده‌تر می‌توانید باردار شوید و از سلامت کودک آینده خود مطمئن باشید.

 

آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی

 

آزمایش سازگاری ژنتیکی  چگونه انجام می‌شود؟

برای آزمایش سازگاری ژنتیکی، آزمایش خون از والدین آینده گرفته می‌شود. اگر یک ناقل یا جهش در نمونه خون به دست آمده تشخیص داده شود، تمام جنین‌های لقاح آزمایشگاهی آنها را می‌توان با استفاده از PGD غربالگری کرد و تنها آنهایی که حامل جهش نیستند منتقل می‌شوند؛ بنابراین زوج‌هایی که در معرض خطر داشتن فرزند بیمار هستند می‌توانند فرزندان سالمی داشته باشند. در حالی که غربالگری ژنتیکی که با استفاده از روش‌های کلاسیک انجام می‌شود، تنها می‌تواند اختلالات ژنتیکی فردی را تشخیص دهد، یک آزمایش سازگاری ژنتیکی صدها بیماری ژنتیکی را به طور هم‌ زمان آزمایش می‌کند.

 

همچنین بخوانید: هزینه مشاوره ژنتیک

 

چه کسی برای آزمایش سازگاری ژنتیکی توصیه می‌شود؟

هر کسی می‌تواند این آزمایش ژنتیک لازم را انجام دهد. با این حال، از نظر اطلاعات جامعی که ارائه می‌دهد و مزایایی که برای بیماران باردار فراهم می‌کند، به ویژه برای افراد/زوج‌هایی که تحت شرایط زیر قرار می‌گیرند توصیه می‌شود:

  • بیمارانی که سابقه خانوادگی بیماری‌های ژنتیکی دارند.
  • همسرانی که فامیل هستند و ژن مشترک دارند.
  • زوج‌هایی که قبلاً دارای یک فرزند مبتلا به بیماری ژنتیکی هستند و می‌خواهند دوباره پدر و مادر شوند.

تست سازگاری ژنتیکی در کجا انجام می‌شود؟

آزمایش سازگاری ژنتیکی در هر مرکز IVF انجام نمی‌شود. تمام کلینیک‌های گروه سلامت از جمله آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا آزمایش سازگاری ژنتیکی را انجام می‌دهند که به ما امکان می‌دهد جنین‌های مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی را شناسایی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که فقط کودکان سالم برای بیماران ما متولد می‌شوند. با پیگیری دقیق توسعه علم تولیدمثل، ما خرسندیم که هم‌زمان با کلینیک‌های مطرح دنیا، تمامی آخرین فناوری‌ها را در مراکز خود پیاده‌سازی کنیم. به لطف آزمایشگاه پیشرفته جنین ما، میزان موفقیت ما بیشتر از استانداردهای اروپایی است.

هزینه آزمایش سازگاری ژنتیکی چقدر است؟

در مقایسه با روش‌های غربالگری کلاسیک که در آن می‌توان یک اختلال تک ژنی را مطالعه کرد، هزینه آزمایش سازگاری ژنتیکی بسیار کمتر است؛ اما به دلیل قوانین ما نمی‌توانیم قیمت‌ها را در وب‌سایت خود به اشتراک بگذاریم. برای اطلاع از هزینه آزمایش تعیین هویت و موارد مربوط بهتر است با شماره تلفن‌های ما تماس بگیرید.

 

آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی

 

سخن پایانی

در این مطلب دلیل اهمیت آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی اشاره شد. زوجین باید انسان‌های آینده‌نگری باشند و قبل از تولیدمثل حتماً آزمایش‌های ژنتیکی لازم را انجام دهند تا علاوه بر اطمینان از سلامت خود بتوانند یک فرزند سالم در آینده داشته باشند که اسیر بیماری‌های ژنتیکی نیست. ما در این مطلب در مورد اهمیت انجام آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی توضیحات مفیدی را به شما منتقل کرده‌ایم.