آشنایی با مشاوره ژنتیک قبل از بارداری و ضرورت آن

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

فهرست مطالب

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری چیست؟ چه کسانی جهت مشاوره ژنتیک قبل از بارداری مراجعه می‌کنند؟ چرا مشاور ژنتیک پیش از بارداری انجام می‌شود؟

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری فرایندی است که در آن افراد و بیمارانی که دارای سابقه بیماری‌های ژنتیکی در خانواده خودشان هستند، از آن آگاهی پیدا کرده و جهت پیشگیری پیش از تولد فرزندان شان اقدام می‌کنند. در این مقاله مشاوره ژنتیک قبل از بارداری را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

گفتیم که مشاوره ژنتیک قبل از بارداری به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن بسیاری از افراد و بیمارانی که سابقه بیماری‌های خاص و ژنتیکی را در خانواده خود دارند، می‌توانند از آن آگاهی پیدا کرده و جهت پیشگیری از بروز آن در فرزندان شان اقدام کنند، یعنی با بررسی‌های پروفایل‌های ژنتیکی خودشان از خطر انتقال یافتن چنین بیماری‌هایی به فرزندشان مطلع می‌شوند.

به این ترتیب از احتمال ابتلا به چنین بیماری و راه‌های پیشگیری از آن آگاهی پیدا می‌کنند. از جمله این بیماری‌ها می‌ توان به بیماری تلاسمی خون اشاره کرد که با آزمایش تلاسمی نیز مشخص می‌شود و یک بیماری ژنتیکی و ارثی میباشد. پزشک مشاور با بررسی سابقه خانوادگی زوجین و ترسیم شجرهنامه برای هر فرد به ریسک بروز بیماریهای ژنتیکی در فرزند پی میبرد و جهت بررسیهای بیشتر ممکن است آزمایشات ژنتیکی را درخواست کند.

به عنوان مثال فراوانی ناقلین بیماری SMA در ایران 1 به 50 است یعنی از هر 50 نفر یک فرد ناقل جهش این بیماری میباشد که از ازدواج دو فرد ناقل با احتمال 25% فرزند بیمار به دنیا میآید.

پیشنهاد: نوبت دهی مشاوره ژنتیک

آشنایی با مشاوره ژنتیک قبل از بارداری
مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

در واقع چنین مشاوره‌ ای به افراد کمک می‌کند که اقدامات لازم را پیش از بروز بیماری‌های ژنتیکی انجام دهند و به نوعی تشخیص پیش از تولد را انجام دهند. آزمایش ژنتیکی که مشاوره ژنتیک برای مراجعه درخواست کند نیز در آزمایشگاه‌ ژنتیک پزشکی ویرا قابل انجام است.

در مشاوره ژنتیک مطالعه و بررسی شجره نامه افرادی که مراجعه کرده‌اند و سپس تحلیل و برآورد میزان و مقدار خطری که فرزندان شان را تهدید می‌ کند، مشخص می‌شود.

افرادی که باید مشاوره ژنتیک را انجام دهند

حال که با مشاوره ژنتیک قبل از بارداری آشنا شدید، شاید با این سوال نیز مواجه شوید که چه کسانی باید برای مشاوره ژنتیک مراجعه کنند؟

باید بگوییم که مشاوره ژنتیک برای همه افراد ضروری نیست و تنها برای آن دسته از افرادی مهم و ضروری است که سابقه بسیاری از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی را در خانواده و یا اقوام نزدیک خود دارند و نگران منتقل شدن چنین بیماری‌هایی به فرزندان خودشان هستند.

البته دلایلی نیز وجود دارد که افراد به علت آن می‌توانند آزمایش ژنتیک را در آزمایشگاه‌ ژنتیک انجام دهند، از جمله افرادی که نیاز به چنین آزمایشاتی دارند افراد زیر هستند:

  • بانوانی که سابقه مرده‌ زایی یا سقط مکرر را دارند یا سابقه خانوادگی در خصوص سقط و ناباروری را داشته‌ اند.
  • فرد یا خویشاوندان آن به بیماری‌ های مانند نقص‌های کروموزومی، سرطان‌های ارثی و مادرزادی مبتلا هستند.
  • خانواده‌هایی که در آن ها کودکان با ناتوانی‌های رفتاری و ذهنی و اختلالات روانی وجود دارد.
  • ناهنجاری‌هایی که معمولاً به صورت مکرر و ارثی در خانواده‌ها تکرار می‌شود.
  • ازدواج‌های فامیلی و ازدواج‌هایی که در آن زوجین در یک منطقه نزدیک جغرافیایی هستند.

قبل و بعد از انجام دادن آزمایش ژنتیک مشاوره ژنتیک کاملاً ضروری به نظر است.

پیشنهاد: هزینه مشاوره ژنتیک

افرادی که باید مشاوره ژنتیک را انجام دهند
مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

نکاتی در خصوص مشاوره ژنتیک

در هنگام انجام مشاوره ژنتیک شما باید اطلاعات صحیح و کاملی از بیماری مورد نظرتان را در اختیار پزشک مشاور قرار دهید، پزشک مشاور ژنتیک نیز با توجه به این اطلاعات، نحوه انتقال بیماری مورد نظر، پایه‌ دار یا ناپایدار بودن آن در نسل‌های بعدی و غیره را در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا راه‌های مناسب جهت تجویز انجام شود.

این فرد باید بتواند مراجعه کنند را پس از بررسی کردن سابقه پزشکی و پرونده آن به شکل صحیح و درستی راهنمایی کند، چون راهنمایی صحیح و موثر می‌تواند درروند تصمیم گیری، اقدام به درمان و پیشگیری‌ های لازم موثر واقع شود و از بروز مجدد بیماری مورد نظر نیز پیشگیری کند.

سخن پایانی

در این مقاله مشاوره ژنتیک قبل از بارداری را بررسی کردیم. گفتیم که مشاوره ژنتیک برای چه افرادی مناسب است و باید آن را در هنگام بارداری انجام دهند. معمولا افرادی که در خانواده و اقوام نزدیک خود برخی از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی را دارند، باید اقدام به چنین مشاوره‌ای کنند.

به این ترتیب از خطر بروز این بیماری‌ ها در فرزندان شان پیشگیری کرده‌ اند. برای آشنایی با مشاوره ژنتیک قبل از بارداری به سایت آزمایشگاه ویرا ژنتیک مراجعه کنید.