آیا آمینوسنتز درد دارد؟

آیا آمینوسنتز درد دارد؟

فهرست مطالب

خانم‌های باردار ممکن است برای آزمایش آمینوسنتز ارجاع داده شوند. در این صورت ممکن است آن‌ها دچار اضطراب شوند و بپرسند آیا آمینوسنتز درد دارد؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم جواب این سؤال را به شما بدهیم. این اطلاعات برای خود تشخیصی و درمان در نظر گرفته نشده است. برای تشخیص و تجویز درمان مناسب، توصیه می‌شود با یک متخصص مشورت کنید.

آزمایش آمنیوسنتز چیست؟

آمنیوسنتز یک روش تهاجمی مدرن برای تشخیص بیماری قبل از تولد است که امکان تشخیص دقیق انواع بیماری‌های کروموزومی ‌شناخته شده، تعدادی از بیماری‌های ژنی و عفونت‌های داخل رحمی را فراهم می‌کند.

این روش تحقیق بسیار گسترده شده است و با موفقیت در سراسر جهان استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید این روش را در مادر و کودک انجام دهید.

تشخیص بیماری‌های ژنتیکی با مطالعه تعدادی از مواد بیولوژیکی از جمله مایع آمنیوتیک امکان‌پذیر است. از آنجایی که مایع آمنیوتیک حاوی سلول‌های جنینی و همچنین میکروارگانیسم‌ها و ترکیبات شیمیایی مختلف است، حاوی اطلاعات زیادی در مورد وضعیت و رشد جنین است.

 

همچنین بخوانید: آزمایش آمنیوسنتز

 

آزمایش آمینوسنتز چگونه انجام می‌شود؟

این روش شامل سوراخ کردن غشای آمنیوتیک برای به دست آوردن نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک برای مطالعه بعدی است. به عنوان یک قاعده، این روش بدون تسکین درد در هفته 16-19 بارداری انجام می‌شود. در این دوره از زمان است که این روش کاملاً آموزنده و کم‌خطر است.

آمنیوسنتز را می‌توان در حاملگی‌های چندقلو انجام داد، برخلاف برخی روش‌های دیگر که منحصراً برای حاملگی‌های تک قلو طراحی شده‌اند. قبل از انجام این روش، انجام سونوگرافی برای تعیین مدت دقیق بارداری، ارزیابی فعالیت قلبی جنین، تعداد جنین‌ها، رحم و محل جفت ضروری است.

ابتدا دیواره قدامی شکم زن باردار با یک ماده ضدعفونی‌کننده ضدعفونی می‌شود و یک سوزن از طریق آن مستقیماً وارد رحم می‌شود و در آنجا مقدار کمی مایع آمنیوتیک جمع می‌شود. پس از عمل، به زنانی که فاکتور Rh منفی دارند، دوز مورد نیاز ایمونوگلوبولین داده می‌شود تا از ایجاد حساسیت جلوگیری شود.

 

آیا آمینوسنتز درد دارد؟

 

آزمایش آمینوسنتز چقدر خطرناک است؟

روش آمنیوسنتز یک روش تشخیصی تهاجمی با درجه ایمنی بسیار بالا است، با این حال هنوز احتمال کمی برای عوارض وجود دارد. خطر سقط جنین ناشی از این روش در کلینیک‌ها از 0.5٪ تجاوز نمی‌کند.

آزمایش کاریوتایپ آمینوسنتز در چه مواردی تجویز می‌شود؟

این روش یک روش نسبتاً ناخوشایند برای یک زن باردار است و همچنین با خطر کوچکی از عوارض همراه است؛ بنابراین این نوع مطالعه تنها در صورت نیاز واقعی به چنین تحلیلی تجویز می‌شود. آزمایش کاریوتایپ آمینوسنتز در موارد زیر توسط پزشکان توصیه می‌شود:

  • خطر بالای ناهنجاری‌های کروموزومی بر اساس غربالگری بیوشیمیایی یا نتایج آزمایش‌های غیرتهاجمی
  • اگر در بارداری‌های قبلی، ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین وجود داشته است.
  • اگر معاینه اولتراسوند نشانه‌هایی از اختلالات مختلف رشد جنین را نشان داده است.
  • اگر بیماری‌های ژنتیکی در خانواده وجود دارد که ارثی است.
  • اگر احتمال حمل بازآرایی‌های کروموزومی توسط یکی از همسران وجود دارد.
  • وجود پلی هیدرآمنیوس.

در چه مواردی از انجام آزمایش آمینوسنتز امتناع می‌شود؟

پس از دریافت پاسخ سوال خود در رابطه با آیا آمینوسنتز درد دارد؟ بهتر است با مواردی که از انجام این آزمایش امتناع می شود آشنا شوید. هیچ منع مطلقی برای روش‌های تحقیقاتی تهاجمی و آمنیوسنتز وجود ندارد؛ با این وجود بهتر است در موارد زیر از انجام این آزمایش برای زنان باردار خودداری شود:

  • وجود یک فرآیند التهابی حاد
  • تشدید بیماری‌های مزمن
  • هیپرتونیکی شدید رحم
  • خونریزی از دهانه رحم

چه مدت باید منتظر نتایج آزمایش آمینوسنتز باشم؟

یک مطالعه استاندارد سیتوژنتیک نیاز به کشت سلول‌های مایع آمنیوتیک دارد؛ بنابراین در 2 هفته شما نتیجه گیری در مورد کاریوتیپ جنین دریافت خواهید کرد. ما در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا می‌توانیم کاریوتایپ مایع آمینیونرا در مدت 3 هفته با استفاده از بهترین مواد و تجهیزاتو پرسنل مجرب و کارآزموده برای شایع‌ترین ناهنجاری‌های کروموزومی ‌(سندرم‌های داون، ادواردز، پاتائو، ترنر، کلاین فلتر) ارائه دهیم.

همچنین می‌توان یک تجزیه و تحلیل گسترده (آزمایش ژنتیک مولکولی) از نمونه به دست آمده در طول آمنیوسنتز انجام داد که بیش از 400 سندرم ژنتیکی شدید را که با کاریوتایپ استاندارد تشخیص داده نمی‌شوند را بررسی می‌کند.

نشانه‌های آزمایش ژنتیک مولکولی، ناهنجاری‌ها یا نشانگرهای اولتراسوند آسیب‌شناسی جنین هستند، مانند افزایش ضخامت شفافیت نوکال، تأخیر در رشد جنین، و تفکیک اندازه. این تجزیه و تحلیل به 10-12 روز زمان نیاز دارد.

 

آیا آمینوسنتز درد دارد؟

 

سخن پایانی

در این مطلب به سوال آیا آمینوسنتز درد دارد؟ پاسخ داده شد. آزمایش کاریوتایپ آمینوسنتز یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی است که ممکن است با درد اندکی همراه باشد. به لطف این روش بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی جنین پیش از تولد قابل تشخیص خواهند بود. برای انجام این آزمایش می‌توانید به آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویراژنتیک مراجعه کنید.