آیا بیماری‌های قلبی ژنتیکی هستند؟

آیا بیماری‌های قلبی ژنتیکی هستند؟

فهرست مطالب

بیماری‌های قلبی می‌توانند بسیار خطرناک باشند و زندگی فرد را به خطر بیندازند. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا بیماری‌های قلبی ژنتیکی هستند؟ و  آیا این بیماری‌ها ریشه در ژن‌های ما دارند یا خیر.

علائم بیماری‌های قلبی

برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی ارثی هیچ علامتی ندارند. در حالی که برخی دیگر علائمی ‌مانند سرگیجه، ضربان قلب سریع، غش کردن و تنگی نفس را نشان می‌دهند. برای بسیاری از خانواده‌ها، اولین علامتی که نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد، زمانی است که یکی از اعضای خانواده به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص می‌میرد.

اطلاعات بیشتر: آزمایشگاه ژنتیک در تهران

چه چیزی باعث بیماری قلبی ارثی می‌شود؟

ژن‌ها بر ظاهر و نحوه عملکرد بدن ما تأثیر می‌گذارند. ژن‌ها به عنوان دستور‌العمل‌هایی برای ساختن محصولات خاصی در بدن عمل می‌کنند. هر دستور بسته به ترتیب واحدهای تشکیل دهنده آن منحصر به فرد است. اگر در یکی از این ژن‌ها خطایی وجود داشته باشد (آشفتگی در ترتیب این واحدها) می‌تواند باعث بیماری شود. این خطا به عنوان “گسست” یا جهش ژن شناخته می‌شود.

به عنوان یک قاعده، اگر یکی از والدین شما دارای “جهش” در یک ژن باشد، احتمال اینکه شما نیز چنین “جهشی” داشته باشید 50٪ است. اما سناریوهای دیگری نیز وجود دارد که پزشک به شما می‌گوید. مهم است که به یاد داشته باشیم که نمی‌توانیم کنترل کنیم که چه ژن‌هایی به فرزندانمان منتقل می‌کنیم.

گاهی اوقات یک فرد دچار “جهش” در یک ژن می‌شود. اما علائم یا نشانه‌های خود بیماری ممکن است هرگز ظاهر نشود. یادآوری این نکته مهم است که در این حالت، یک فرد همچنان می‌تواند ژن “جهش یافته” را به فرزند خود منتقل کند و هیچ راهی برای دانستن اینکه چگونه ممکن است بر او تأثیر بگذارد وجود نخواهد داشت.

اغلب بیماری‌های قلبی ارثی، تفاوت قابل توجهی در علائم در بین اعضای خانواده نشان می‌دهند. به عنوان مثال، یک نفر در یک خانواده ممکن است یک بیماری شدید داشته باشد؛ در حالی که فرد دیگری در همان خانواده ممکن است فقط علائم بسیار خفیف نشان دهد.

آیا بیماری‌های قلبی ژنتیکی هستند؟

چگونه یک جهش (“شکست”) در یک ژن پیدا کنیم؟

تغییر در DNA که باعث مشکلات سلامتی می‌شود اغلب جهش نامیده می‌شود. “جهش” در ساختار ژن‌ها با استفاده از آزمایش ژنتیکی شناسایی می‌شود. آزمایش ژنتیک به ما اجازه می‌دهد تا DNA شما را بررسی کنیم تا هر گونه تفاوتی که ممکن است شما را مستعد ابتلا به برخی مشکلات سلامتی کند شناسایی کنیم.

آزمایش ژنتیک برای اکثر بیماری‌های قلبی ارثی در دسترس است. هدف آن یافتن “جهش” در DNA فرد است که باعث بیماری قلبی شده است. گاهی اوقات، حتی پس از انجام معاینه قلبی، مشخص نیست که آیا فرد دارای خطرات مرتبط با قلب است و قلب در چه وضعیتی قرار دارد (زیرا ممکن است مشکلات پنهانی وجود داشته باشد که با روش‌های معاینه مرسوم قابل مشاهده نیستند).

انجام آزمایش ژنتیک برای بررسی ابتلا به بیماری‌های قلبی

دلایل دیگری نیز وجود دارد. در این موارد، آزمایش ژنتیک می‌تواند به پاسخ به سوالات متخصص کمک کند و پزشک را در جستجوی بالینی برای تشخیص صحیح راهنمایی کند. آزمایش بیمار برای جستجوی علل ژنتیکی بیماری قلبی ارثی می‌تواند چندین نوع اطلاعات را در اختیار پزشک قرار دهد.

در بسیاری از موارد، نتایج آزمایش ژنتیک، تشخیص بیمار یا نوع درمانی تجویز شده را تغییر نمی‌دهد. اما در برخی موارد آزمایش ژنتیک می‌تواند به تعیین تشخیص و درمان صحیح کمک کند. آزمایش ژنتیک همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید کدام یک از اعضای خانواده شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به همان مشکل قلبی باشند. همچنین مبنایی برای مشاوره ژنتیک برای خانواده شما در هنگام برنامه ریزی برای داشتن فرزندان دیگر فراهم می‌کند.

آزمایش ژنتیک در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا

در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا با دستگاه‌های پیشرفته و در زمانی کوتاه می‌توانند تعیین کنند که آیا در نسل شما احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد یا خیر. اگر شما مشکوک به چنین عارضه‌ای هستید یا پزشک چنین تجویزی را برایتان صلاح می‌داند بهتر است در مرکز ما یک آزمایش ژنتیک انجام دهید. در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا  خدمات دیگری نیز مانند تعیین جنسیت نیز انجام می‌شود که می‌توانید با مراجعه به سایت برای رزرو نوبت در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا اقدام کنید.

سخن پایانی

بیماری‌های قلبی علل ژنتیکی دارند. شما با یک بررسی ساده می‌توانید بفهمید این مشکل در سابقه خانوادگی شما وجود دارد یا نه. ما در مقاله امروز سعی کرده ایم موضوع آیا بیماری‌های قلبی ژنتیکی هستند؟ را بررسی کنیم. شما می توانید برای آزمایش ژنتیک به آزمایشگاه ویراژنتیک مراجعه کنید.