انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟ 

انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟ 

فهرست مطالب

انواع سونوگرافی بارداری شامل بخش هایی است که هر کدام را امروز بررسی می کنیم. برای والدینی که می خواهند جنسیت نوزاد متولد نشده خود را بدانند، می توانند از حدود 14 هفتگی از طریق اسکن سونوگرافی متوجه شوید. این معمولاً در طول اسکن 20 هفته‌ای به شما پیشنهاد می‌شود، اما اگر نمی‌توانید آنقدر صبر کنید، می‌توانید با درخواست یک نوبت با پزشک خود، زودتر متوجه شوید.

بیشتر بخوانید: تشخیص پیش از تولد

اسکن اواسط بارداری و انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟

اسکن اواسط بارداری یا “اسکن ناهنجاری” بین هفته های 18 تا 20 بارداری انجام می شود. در طول این اسکن، سونوگرافیک ناهنجاری های ساختاری و رشدی نوزاد را بررسی می کند. در طول این قرار ملاقات اسکن، ممکن است توسط یک ماما متخصص غربالگری برای HIV، سیفلیس و هپاتیت B به شما پیشنهاد شود.

اسکن سه ماهه سوم بارداری

در برخی موارد، اسکن سه ماهه سوم توسط ماما به دنبال نتایج آزمایشات قبلی، عوارض قبلی یا شرایط پزشکی موجود توصیه می شود. اگر بارداری شما بدون مشکل پیش می رود، احتمالاً بعد از 20 هفته دیگر نیازی به اسکن نخواهید داشت. اما می توانید برای اطمینان کلی درخواست اسکن های اضافی کنید. اسکن سه ماهه سوم برای بررسی رشد طبیعی کودک شما (اسکن رشد)، و همچنین برای بررسی فعالیت جفت، نظارت بر ضربان قلب نوزاد (اسکن داپلر) و ارزیابی وضعیت کودک شما قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش خون

انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟ 
انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟

اسکن های دو بعدی استاندارد و انواع سونوگرافی بارداری

تست سونوگرافی استاندارد انجام شده توسط بیمارستان ها و کلینیک ها دو بعدی است. سونوگرافی دو بعدی سنتی تصاویر مسطح و مشخصی تولید می کند. این می تواند برای دیدن اندام های داخلی کودک شما و کمک به تشخیص هر گونه مشکل داخلی استفاده شود. این تصاویر سیاه و سفید به سونوگرافیک کمک می کند تا بارداری، رشد، ضربان قلب، رشد و اندازه نوزاد را تعیین کند.

انواع سونوگرافی بارداری

سونوگرافی دوران بارداری یا بارداری از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک شما بر روی صفحه نمایش استفاده می کند. ارائه دهندگان مراقبت های بارداری از آن برای بررسی سلامت کودک شما و تشخیص برخی از عوارض بارداری استفاده می کنند. اکثر مردم در دوران بارداری دو سونوگرافی انجام می دهند. اما اگر پزشک شما احساس کند که این سونوگرافی از نظر پزشکی ضروری است، ممکن است بیشتر انجام شود.

سونوگرافی در بارداری چیست؟

سونوگرافی قبل از تولد آزمایشی در دوران بارداری است که سلامت و رشد کودک شما را بررسی می کند. یک متخصص زنان و زایمان، پرستار ماما یا تکنسین سونوگرافی (سونوگرافیک) به دلایل زیادی سونوگرافی را در دوران بارداری انجام می دهد. گاهی اوقات انواع سونوگرافی بارداری برای بررسی وضعیت کودک شما و اطمینان از رشد صحیح او انجام می شود. در مواقع دیگر، ارائه دهنده مراقبت های بارداری شما پس از تشخیص مشکل، دستور سونوگرافی می دهد.

در طول این آزمایش چه اتفاقی می افتد؟

در طول این آزمایش، امواج صوتی توسط دستگاهی به نام مبدل از طریق شکم یا واژن ارسال می شود. امواج صوتی از ساختارهای داخل بدن شما، از جمله جنین و اندام های تناسلی شما، منعکس می شوند. سپس، امواج صوتی به تصاویری تبدیل می شوند که ارائه دهنده شما می تواند روی صفحه نمایش ببیند. از اشعه، مانند اشعه ایکس، برای دیدن کودک شما استفاده نمی کند.

حتی اگر آزمایشات های دوران بارداری بی خطر هستند، شما باید آن‌ها را فقط در مواقع ضروری انجام دهید. اگر دلیلی برای سونوگرافی وجود نداشته باشد (به عنوان مثال، اگر فقط می خواهید نوزاد خود را ببینید)، ممکن است شرکت بیمه شما هزینه آن را پرداخت نکند.

تعریف سونوگرافی جنین

سونوگرافی های دوران بارداری را می توان سونوگرافی جنین یا سونوگرافی بارداری نامید. ارائه‌دهنده شما در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید در دوران بارداری جواب آزمایشات را بر اساس سابقه سلامتی خود داشته باشید، با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سونو تعیین جنسیت

انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟ 
انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟

چرا انجام این کار برای جنین در بارداری مهم است؟

انواع سونوگرافی بارداری یکی از معدود راه هایی است که ارائه دهنده مراقبت های بارداری شما می تواند نوزاد شما را ببیند و بشنود. این می تواند به آن‌ها کمک کند تا تعیین کنند تا چه اندازه در دوران بارداری هستید. آیا کودک شما به درستی رشد می کند یا آیا مشکلات احتمالی در بارداری وجود دارد. سونوگرافی ممکن است در هر زمانی از بارداری انجام شود.

چه چیزی را می توان در انواع سونوگرافی بارداری تشخیص داد؟

سونوگرافی قبل از تولد دو کار انجام می دهد:

سلامت کلی، رشد و تکامل جنین را ارزیابی می کند.

برخی از عوارض و شرایط پزشکی مرتبط با بارداری را تشخیص می دهد. در اکثر بارداری ها، سونوگرافی تجربیات مثبتی است و ارائه دهندگان مراقبت های بارداری هیچ مشکلی پیدا نمی کنند. با این حال، مواقعی وجود دارد که اینطور نیست و ارائه دهنده شما اختلالات تولد یا سایر مشکلات بارداری را تشخیص می دهد. دلایلی که ارائه دهنده شما سونوگرافی قبل از تولد را انجام می دهد عبارتند از:

  • بارداری خود را تایید کنید
  • حاملگی خارج از رحم، حاملگی مولار، سقط جنین یا سایر عوارض اولیه بارداری را بررسی کنید.
  • سن بارداری و تاریخ زایمان کودک خود را تعیین کنید.
  • رشد، حرکت و ضربان قلب کودک خود را بررسی کنید.
  • اندام های لگنی مانند رحم، تخمدان ها و دهانه رحم را بررسی کنید.
  • بررسی کنید که چه مقدار مایع آمنیوتیک دارید.
  • محل جفت را بررسی کنید.
  • موقعیت کودک خود را در رحم خود بررسی کنید.