بیماری­های مخرب عصبی

بیماری­های مخرب عصبی

فهرست مطالب

بیماری­های مخرب عصبی :این دسته از بیماری­ها طیف وسیعی از اختلالات عصبی همراه با تحلیل پیشرونده ساختار و عملکرد سلول­های عصبی را شامل می­شوند و در نهایت منجر به مرگ نورون­ها می­گردند. ازجمله مهمترین و شایع ترین بیماری های این دسته می­توان به (ALS) Amyotrophic Lateral Sclerosis، آلزایمر و (FTD) Frontotemporal Dementia  اشاره نمود.

 

  • (ALS) Amyotrophic Lateral Sclerosis بیماری مرتبط با نورون‌های حرکتی بوده و موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.
SOD1 SPG11 TARDBP TBK1 TFG UBQLN2 VAPB VCP
ALS2 CHCHD10 DCTN1 FUS KIF5A OPTN PFN1 SETX

ژن­های دخیل در بیماری ALS

  • آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد مغز بوده که به واسطه تشکیل پلاک های آمیلوئیدی در نورون­های مغزی ایجاد شده و در نهایت منجر به زوال عقل و اختلال در حافظه می­گردد. جهش در ژن­های APP، PSEN1 و PSEN2 می­تواند سبب ایجاد این بیماری گردد.

 

  • (FTD) Frontotemporal Dementia بیماری است که موجب تحلیل سلول­های عصبی در بخش­های جلویی مغز یعنی لوب پیشانی یا قسمت جلویی لوب­های گیجگاهی که در پشت شقیقه­ها قرار دارند، می­شود. نشانه­های این بیماری، همانند آلزایمر به مرور پدیدار می­شوند و سبب اختلالات شناختی، اختلال در حافظه، تغییر در شخصیت و خلق و خوی بیماران و همچنین دشواری در تکلم می­گردد.
CHCHD10 DCTN1 FUS GRN MAPT TARDBP TBK1 UBQLN2 VCP

ژن های دخیل در بیماری FTD

بیماری­های عصبی- عضلانی


این بیماری­ها عضلات ارادی و اعصاب کنترل­کننده آن­ها را تحت تاثیر قرار می­ دهند.  بیماری­های عصبی- عضلانی عمدتاً  سبب بروز ضعف عضلانی در بیماران شده و بسته به نوع بیماری در دوره نوزادی یا حتی بزرگسالی بروز می­کنند. به طور کلی بیش از 100 ژن در بروز بیماری­های عصبی- عضلانی دخیل هستند که می­توان این ژن­ها را به صورت همزمان  و در پنل­های مرتبط با بیماری­های عصبی- عضلانی بررسی نمود.

ACTA1 CAPN3 CLCN1 DES EMD GYS1 LDB3 MYOT PREPL SLC5A7 TNPO3
AGRN CAV3 CNTN1 DMD FHL1 ISPD LMNA MYPN RAPSN SMN1 TOR1AIP1
ALG2 CCDC78 COL12A1 DNAJB6 FKBP14 ITGA7 LMOD3 NEB RXYLT1 SMN2 TPM2
ANO5 CFL2 COL6A1 DNM2 FKRP KBTBD13 MATR3 PLEC RYR1 SQSTM1 TPM3
ATP2A1 CHAT COL6A2 DOK7 FKTN KCNJ2 MEGF10 PNPLA2 SCN4A STAC3 TRAPPC11
B3GALNT2 CHKB COL6A3 DPAGT1 FLNC KLHL40 MTM1 POMGNT1 SELENON STIM1 TRIM32
B4GAT1 CHRNA1 COLQ DPM1 GAA KLHL41 MUSK POMGNT2 SGCA TAZ TTN
BAG3 CHRNB1 CPT2 DPM2 GFPT1 LAMA2 MYH2 POMK SGCB TCAP VCP
BIN1 CHRND CRYAB DPM3 GMPPB LAMP2 MYH7 POMT1 SGCD TIA1 VMA21
CACNA1S CHRNE DAG1 DYSF GNE LARGE1 MYL2 POMT2 SGCG TNNT1

ژن­های دخیل در بیماری­های عصبی- عضلانی

نوروپاتی­ها و بیماری­های مرتبط با آن­ها


نوروپاتی­ها اختلالات درگیرکننده اعصاب محیطی (اعصاب مرتبط کننده سیستم عصبی مرکزی با سایر قسمت­های بدن) هستند که به دلیل عوامل ژنتیکی یا محیطی ایجاد می­شوند. ازجمله مهمترین و شایع­ترین بیماری­های این دسته می­توان به شارکوت ماری توث و (SMA) Spinal Muscular Atrophy اشاره نمود.

  • شارکوت ماری توث نوعی نوروپاتی حسی- حرکتی است که اعصاب محیطی را درگیر می­نماید. کف پای قوسی شکل و انگشتان چکش مانند از نشانه­های این بیماری است. این بیماری دارای دارای الگوی توارثی متفاوتی بوده و برهمین اساس نیز دسته بندی می­شود. تاکنون بیش از 80 مرتبط با این بیماری شناسایی شده است.

مطالب دیگر را بخوانید: بیماری های نورولوژیک

  • (SMA) Spinal Muscular Atrophy یک نوروپاتی عصبی-عضلانی است که عمدتاً سبب درگیری در عضلات اطراف ستون فقرات و به خصوص در عضلات پروگزیمال می­گردد. شایع­ترین علت ژنتیکی این بیماری حذف هموزیگوت اگزون هفت ژن  SMN1می باشد.

ناتوانی­های  ذهنی از بیماری­های مخرب عصبی


ناتوانی ذهنی اختلالی است که با محدودیت­های قابل توجهی در فعالیت­های فکری (استدلال، یادگیری، حل مسئله) و رفتار انطباقی که گستره­ای از مهارت های اجتماعی و عملی روزمره را پوشش می­دهد، مشخص می­شود. تاکنون نقائص کروموزومی و همچنین نقائص تک ژنی متعددی (بیش از 400 ژن) برای ناتوانی­های ذهنی شناسایی شده است. از این رو می­توان از طریق ارزیابی­های کروموزومی و یا بررسی  همزمان ژن­ها در پنل­های مرتبط با این اختلالات می توان به شناسایی عل ژنتیکی بیماری پرداخت.

بیماری­های مخرب عصبی
بیماری­های مخرب عصبی

صرع، تشنج و ناهنجاری­های تکوین مغز

اختلالات مرتبط با تکوین مغز شامل یک گروه بسیار ناهمگن از بیماری­هایی است که با اختلالات شناختی، ارتباطی، رفتار و عملکرد حرکتی ناشی از رشد مغزی غیرطبیعی مشخص می­شود. طبق طبقه بندی DSM-5 طیف اوتیسم، ADHD، اختلالات یادگیری و غیره در این دسته قرار می­گیرند. برای این دسته از بیماری­های نورولوژیک ژن­ها و لوکوس­های کروموزمی مستعد کننده­ای وجود دارد که با بررسی آن­ها می­توان احتمال ابتلا به بیماری را بررسی نمود.

صرع (اختلال تشنج); زمانی که سلول­های عصبی در مغز پالس­های الکتریکی با سرعت چهار برابر بیشتر از حالت طبیعی ارسال می­کنند، منجر به ایجاد نوعی طوفان الکتریکی در مغز می­شود که به عنوان تشنج شناخته می­شود. یک الگوی تشنج مکرر به عنوان صرع شناخته می­شود. تاکنون پیوستگی بیش از 180 ژن با انواع سندرمی و غیر­سندرمی صرع شناسایی شده است.

مطالب دیگر را بخوانید: تست ژنتیک سرطان پستان

تشخیص ژنتیکی بیماری­های نورولوژیک

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا با در اختیار داشتن دانش فنی و تجهیزات پیشرفته قادر به شناسایی و تشخیص علت ژنتیکی بیماری نورولوژیک می­باشد. از جمله تکنیک­های متداولی که در این آزمایشگاه به منظور تشخیص ژنتیکی بیماری­های نورولوژیک مورد استفاده قرار می­گیرند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

بیماری­های مخرب عصبی
بیماری­های مخرب عصبی
  • توالی­یابی ژن (های) عامل بیماری به روش سنگر ( Sanger sequencing)
  • انجام تست Exome Sequencing که به واسطه آن می­توان به تعیین توالی نواحی اگزونی تمامی ژن­ها
    (Whole Exome Sequencing; WES) و یا تعیین توالی اگزون­های مربوط به یک یا چندین ژن خاص (Targeted Exome Sequencing; TES) پرداخت.
  • بررسی گسترش تکرار­های سه نوکلئوتیدی استفاده از تکنیک Triplet Repeat Primed PCR (TP-PCR)
  • بررسی گسترش تکرارهای سه نوکلئوتیدی با استفاده از تکنیک Conventional PCR به همراه
    Gel Electrophoresis
  • بررسی گسترش تکرارهای سه نوکلئوتیدی با استفاده از تکنیک Methylation-Specific MLPA
    (MS-MLPA)
    از آنجایی که دسته­ای از گسترش تکرارهای سه نوکلئوتیدی نظیر گسترش تکرار­های CGG در ژن FMR1 می­تواند سبب افزایش متیلاسیون در این ژن گردد، با استفاده از تکنیک MS-MLPA  و ارزیابی متیلاسیون ژن FMR1 می­توان به تعیین گسترش تکرارهای سه نوکلئوتیدی در این ژن پرداخت.
  • استفاده ازتکنیک Multiplex PCR به منظور بررسی حذف­های شایع در یک یا چند ژن
  • استفاده از تکنیک Multiplex ligation-dependent probe amplification (MLPA) به منظور بررسی حذف­ها و مضاعف شدگی­های ژنتیکی
  • استفاده از تکنیک Real-time PCRبه منظور بررسی حذف­ها و مضاعف شدگی­های ژنتیکی
  • استفاده از تکنیک GAP-PCR به منظور بررسی حذف­های ژنتیکی
  • استفاده از تکنیک ARMS-PCR به منظور بررسی جهش­های شایع ژنتیکی
  • استفاده از تکنیک RFLP-PCR به منظور بررسی جهش­های شایع ژنتیکی
  • انجام تست کاریوتایپ به منظور بررسی اختلالات کروموزومی
  • انجام تست Array-CGH به منظور بررسی اختلالات کروموزومی
  • انجام تست کاریوتایپ به منظور بررسی نواحی شکننده کروموزومی

مطالب دیگر را بخوانید: انواع سونوگرافی بارداری کدام اند؟