تعیین جنسیت با روش PGD

فهرست مطالب

در این مطلب به تعیین جنسیت با روش PGD اشاره شده است. سلامت جنین همیشه یکی از دغدغه‌های والدین در دوران بارداری است. یکی از عواملی که می‌تواند سلامت جنین را تهدید کند وجود بیماری‌های ژنتیکی در والدین است. همچنین افزایش سن مادر می‌تواند خطر ناهنجاری‌های کروموزومی را در نوزادان افزایش دهد.

روش‌های تشخیصی مختلفی مانند PGD برای بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین وجود دارد. برخی از روش‌های تشخیصی سلامت جنین را پس از لانه‌گزینی ارزیابی می‌کنند.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD

در صورت تشخیص ناهنجاری‌ها با استفاده از این روش‌ها، تصمیم‌گیری برای سقط جنین برای زوجین بسیار دشوار است. یعنی می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. با این حال برخی از تشخیص‌های ژنتیکی سلامت جنین را قبل از لانه‌گزینی و در ابتدای بارداری ارزیابی می‌کنند. که به عنوان تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی (PGD) شناخته می‌شود.

PGD ​​می‌تواند ناهنجاری‌های ژنتیکی را در جنین‌ قبل از انتقال به رحم مادر تشخیص دهد. همچنین گاهی اوقات، PGD برای آزمایش تخمک‌های از پیش بارور شده استفاده می‌شود.

 

تعیین جنسیت با روش PGD

 

PGD چگونه انجام می‌شود؟

اولین مرحله PGD تشکیل جنین در شرایط آزمایشگاهی از طریق روش‌های درمان ناباروری IVF/ICSI است. جنین‌های لقاح آزمایشگاهی در محیط آزمایشگاه کشت می‌شوند. پس از 3 تا 5 روز از لقاح، جنین به مرحله 6 تا 10 سلولی می‌رسد.

در این مرحله یک یا دو سلول برای مطالعات و آزمایش‌های ژنتیکی با بیوپسی از جنین جدا می‌شود. DNA سلول‌های به دست آمده با استفاده از تکنیک‌های خاص برای ارزیابی مشکلات ژنتیکی احتمالی در جنین بررسی می‌شود. این روند حداقل یک هفته طول می‌کشد.

به نظر می‌رسد جدا شدن این سلول‌ها در رشد جنین اختلال ایجاد ‌می کند. اما جای نگرانی نیست؛ زیرا جنین‌ها کمی بیشتر در محیط کشت نگهداری می‌شوند. تا بازسازی شوند و به رشد طبیعی خود بازگردند. در این مدت آزمایش‌های ژنتیکی نیز انجام می‌شود. اگر جنین مشکل ژنتیکی نداشته باشد، برای انتقال به رحم یا انجماد برای بارداری‌های بعدی آماده است.

اطلاعات بیشتر: هزینه آزمایش تعیین هویت

چه اختلالاتی با PGD تشخیص داده می‌شود؟

PGD می‌تواند برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی قبل از شروع بارداری استفاده شود. اختلالات ژنتیکی که با روش PGD قابل تشخیص هستند موارد زیر هستند:

  • نقص‌های تک ژنی

بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی، فیبروز کیستیک، دیستروفی عضلانی، سندرم X شکننده ناشی از جهش در یک ژن خاص توسط این آزمایش تشخیص داده می‌شوند.

  • اختلالات مرتبط با کروموزوم  X

برخی از بیماری‌های مرتبط با کروموزوم جنسی X مانند دیستروفی عضلانی دوشن، هموفیلی، سندرم X  شکننده، عقب‌ماندگی ذهنی و غیره با استفاده از PGD تشخیص داده می‌شوند. استفاده از PGD می‌تواند از انتقال و تولد جنین‌های پسر که خطر ابتلا به این بیماری‌ها برای آن‌ها بیشتر است جلوگیری کند.

  • ناهنجاری‌های کروموزومی

تغییر در تعداد کروموزوم‌های جنین دلیل حدود 60 درصد از تمام سقط‌ها است. روش PGD به شناسایی ناهنجاری‌های کروموزومی‌از نظر تعداد و ساختار کمک می‌کند. شایع ترین ناهنجاری‌ها در تعداد کروموزوم‌ها مربوط به کروموزوم‌های 13، 18، 21 و X و Y است.

امروزه روش‌های تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی (PGD) می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌های ژنتیکی را قبل از لانه‌گزینی در رحم تشخیص دهد. تشخیص قبل از لانه‌گزینی می‌تواند از مشکلات توصیف شده جلوگیری کند.

بیش از 90 درصد ناهنجاری‌های کروموزومی ‌را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های تشخیصی شناسایی کرد. اما باید به خاطر داشت که برخی از بیماری‌های ژنتیکی در دوران بارداری رخ می‌دهد. بنابراین آزمایش ژنتیک خطر ابتلای جنین به بیماری‌های ژنتیکی را به طور کامل از بین نمی‌برد.

مزایای استفاده از PGD چیست؟

استفاده از PGD همراه با روش‌های لقاح آزمایشگاهیIVF یا ICSI می‌تواند شانس موفقیت درمان ناباروری را افزایش دهد زیرا:

جنینی که برای انتقال به رحم انتخاب می‌شود، جنینی سالم است. بنابراین از تشکیل جنین با ناهنجاری‌های ژنتیکی یا ناهنجاری‌های کروموزومی که ممکن است باعث سقط‌های خود به خود و مکرر شود، جلوگیری می‌کند.

برای انجام PGD باید یک یا چند سلول از جنین خارج شود. با برداشتن سلول‌ها سوراخی در کمربند جنین ایجاد می‌شود که می‌تواند نقطه شروعی برای لانه‌گزینی بهتر جنین در رحم باشد.

استفاده از PGD می‌تواند برای والدینی که مستعد داشتن فرزندی با بیماری‌های ژنتیکی هستند مفید باشد. این روش قبل از کاشت انجام می‌شود و به والدین این امکان را می‌دهد که روند درمان را با سهولت بیشتری ادامه دهند.

اطلاعات بیشتر: آزمایش تالاسمی

انجام آزمایش تعیین جنسیت PGD در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا

در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا با یک آزمایش خون ساده اطلاعات زیادی توانید در مورد خودتان به دست بیاورید. این مرکز آزمایش تعیین جنسیت و تعیین ناهنجاری های جنین به همراه خدمات متفاوت دیگری با دستگاه‌های جدید و در زمان کمی قابل انجام است.

سخن پایانی

در این مطلب به تعیین جنسیت با روش PGD اشاره شد. در روش‌های باروری جدید امکان بروز برخی مشکلات برای نوزاد به وجود می‌آید. پزشکان با آزمایش تعیین جنسیت PGD می‌توانند از بروز چنین مواردی جلوگیری کنند.