دلایل انجام آزمایش AMH

دلایل انجام آزمایش AMH

فهرست مطالب

در این مطلب به دلایل انجام آزمایش AMH اشاره شده است. آزمایش هورمون آنتی مولرین (AMH) برای ارزیابی باروری برای زنان تجویز می‌شود. این هورمون اطلاعاتی در مورد وضعیت ذخیره تخمدان ارائه می‌دهد و در نتیجه به ارزیابی شانس بارداری کمک می‌کند. این آزمایش همچنین به تشخیص تخلیه زودرس ذخیره تخمدان و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک می‌کند.

آزمایش AMH معمولاً برای بیمارانی که از ناباروری رنج می‌برند توصیه می‌شود. اما به طور فزآینده‌ای این آزمایش برای زنانی که قصد بارداری دارند به صورت پیشگیرانه انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل انجام آزمایش AMH مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

اطلاعات بیشتر: آزمایشگاه ژنتیک

آزمایش AMH  چیست؟

آزمایش AMH یا Hormone Anti-Mullerian یک آزمایش خونی است که برای اندازه‌گیری سطح هورمون AMH (Anti-Müllerian Hormone) در خون استفاده می‌شود. این هورمون به طور اصلی توسط سلول‌های گرانولوزا در تخمدان‌ها تولید می‌شود و میزان آن می‌تواند نشان‌دهنده تخمک‌گذاری و تنظیم باروری زنان باشد.

 این آزمایش به طور خاص در ارزیابی قابلیت باروری، تشخیص بیماری‌های تخمدان و برنامه‌ریزی درمان‌های باروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلایل انجام آزمایش AMH

هر تصمیمی درباره انجام این آزمون باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. انجام آزمایش AMH ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • ارزیابی تخمک‌گذاری: آزمایش AMH می‌تواند به پزشک کمک کند تا سطح تخمک‌گذاری زنان را ارزیابی کرده و مشکلات ممکن در این زمینه را تشخیص دهد.
  • برنامه‌ریزی باروری: زوج‌هایی که مشکلات باروری دارند می‌توانند از آزمایش AMH استفاده کنند تا بهترین روش‌های باروری برای آن‌ها را مشخص کنند.
  • تشخیص بیماری‌های تخمدان: نوع‌های مختلفی از بیماری‌های تخمدان می‌توانند با تغییرات در سطح AMH همراه باشند.
  • بررسی برای مراقبت از سلامت تخمدان: زنانی که به دلایلی نگران سلامت تخمدان خود هستند ممکن است از آزمایش AMH برای بررسی وضعیت تخمدان‌های خود استفاده کنند.

دلایل انجام آزمایش AMH

ارزیابی هورمون آنتی مولرین و ذخیره تخمدانی

شایان ذکر است که زنان قبلاً با مقدار مشخصی تخمک متولد می‌شوند و با افزایش سن تعداد آنها کاهش می‌یابد. بنابراین AMH  چیست و سطح آن نشان‌دهنده چیست؟ هورمون آنتی مولرین یک نشانگر شناخته شده برای تعیین پتانسیل باروری زنان است. با کمک آن، ذخیره تخمدان بررسی می‌شود؛ یعنی توانایی تخمدان‌ها برای تولید تخمک‌های با کیفیت مناسب برای لقاح موفق  AMH در فولیکول‌های پره آنترال و کوچک آنترال تخمدان‌ها تولید می‌شود. همراه با هورمون محرک فولیکول (FSH)، بلوغ فولیکول‌ها و رشد تخمک‌ها را تنظیم می‌کند.

سطوح پایین هورمون آنتی مولرین و لقاح آزمایشگاهی

آزمایش AMH معمولاً برای زنانی که برای مدت طولانی در تلاش برای باردار شدن هستند تجویز می‌شود. در مورد روش‌های لقاح مصنوعی، تست AMH می‌تواند برای انتخاب پروتکل تحریک تخمدان استفاده شود که اجازه می‌دهد:

  • پاسخ ضعیف یا بیش از حد به تحریک را پیش‌بینی کنید.
  • مصرف عوامل دارویی را به درستی برنامه‌ریزی کنید.

سطح بالاتر AMH به شما امکان می‌دهد تا تخمک‌های بیشتری را در مقایسه با زنانی که ذخیره تخمدان آنها کاهش یافته است برای لقاح و استفاده در روش‌های لقاح مصنوعی به دست آورید.

بیشتر بدانید: مرکز مشاوره ژنتیک تهران

اهمیت آزمایش AMH

آزمایش AMH یا Hormone Anti-Mullerian یک آزمایش خونی است که برای اندازه‌گیری سطح هورمونی AMH در خون استفاده می‌شود.

سطح AMH معمولاً با تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان‌ها مرتبط است. این آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا تخمک‌گذاری و پاسخ به درمان‌های باروری را برای زوج‌ها ارزیابی کند. از این رو، آزمایش AMH می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره تنظیم باروری زنان فراهم کند.

آزمایش AMH چه چیزی را نشان می‌دهد؟

Anti-Mullerian (AMH هورمون) توسط سلول‌های تخمدان تولید می‌شود و سطح آن می‌تواند نشان‌دهنده تخمک‌گذاری زنان باشد. سطح بالای یا پایین بودن AMH ممکن است نشانگر مشکلات تخمک‌گذاری یا تنظیم باروری باشد. بر اساس نتایج آزمایش AMH، پزشک می‌تواند به زنان کمک کند تا بهترین راهکار برای باروری یا مشکلات تخمک‌گذاری خود را پیدا کنند.

چگونه برای آزمایش هورمون آنتی مولرین آماده شویم؟

برای تعیین سطح هورمون آنتی مولرین، باید نمونه خون بدهید. آزمایش را می‌توان بدون توجه به روز چرخه انجام داد؛ زیرا سطح AMH بسته به مرحله چرخه قاعدگی تغییر نمی‌کند. پیشگیری از بارداری یا هورمون درمانی بر نتایج تأثیری ندارد.

در هر زمانی از روز می‌توان برای تجزیه و تحلیل خون گرفت، در این صورت نیازی به انجام آزمایش به صورت ناشتا نیست. بیمار می‌تواند قبل از انجام آزمایش غذا بخورد و بنوشد، این تأثیری بر نتایج ندارد.

سخن پایانی

در این مطلب دلایل انجام آزمایش AMH و برخی نکات دیگر را توضیح داده‌ایم. آزمایش AMH سطح هورمون Anti-Mullerian (AMH) در خون را نشان می‌دهد. این آزمایش به عنوان یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی تخمک‌گذاری و قابلیت باروری زنان به کار می‌رود. برای انجام آزمایش AMH می توانید به آزمایشگاه ویرا ژنتیک مراجعه کنید.