علت ژنتیکی سقط جنین چیست؟

علت ژنتیکی سقط جنین

فهرست مطالب

همراه ما باشید تا در این متن از علت ژنتیکی سقط جنین به شما اطلاعات بدهیم. چه چیزی باعث ناهنجاری‌های کروموزومی می‌شود که منجر به سقط جنین می‌شود؟ از بین همه علل سقط خود به خود، ناهنجاری‌های کروموزومی شایع‌ترین آنها در نظر گرفته می‌شود. ناهنجاری‌های کروموزومی می‌توانند به علت انواع مختلفی از تغییرات ژنتیکی باشند که در زمان تقسیم سلول و تشکیل جنین اتفاق می‌افتند. با ما همراه باشید تا با علت ژنتیکی سقط جنین آشنا شوید.

 

همچنین بخوانید: آزمایش کاریوتایپ

 

علت ژنتیکی سقط جنین

این سؤال که چه چیزی باعث این ناهنجاری‌های کروموزومی می‌شود کمی پیچیده است. تقسیم سلولی یک فرآیند پیچیده است که در آن رخدادهای زیادی ممکن است اشتباه پیش برود؛ به این معنی که گاهی اوقات اتفاقات ناگوار تصادفی رخ می‌دهند.

یک اسپرم یا تخمک ممکن است تعداد کروموزوم‌های نامناسبی داشته باشد. یا دارای کروموزوم‌هایی با اجزای گمشده یا اضافی باشد که در نهایت باعث مشکلاتی مانند سقط جنین خود به خود و مرده‌زایی یا منجر به ناهنجاری‌های ژنتیکی در کودک متولد شده می‌شود.

عوامل مؤثر بر سقط جنین

مشخص شده است که در زوج‌هایی که مادر یا پدر بالای 35 سال سن دارند، خطر سقط جنین افزایش می‌یابد و فراوانی ناهنجاری‌های کروموزومی ‌در کودکان متولد شده افزایش می‌یابد. برای مردان، سنی که در آن میزان سقط جنین افزایش می‌یابد مشخص نیست؛ اما به احتمال زیاد از 40 سال بیشتر می‌شود.

محققان همچنین در حال مطالعه سایر عوامل خطر برای ناهنجاری‌های کروموزومی هستند؛ اما هنوز اطلاعات قطعی وجود ندارد.

 

علت ژنتیکی سقط جنین

 

چرا ناهنجاری‌های کروموزومی باعث سقط جنین و مرده‌زایی می‌شود؟

به طور گسترده‌ای شناخته شده است که ناهنجاری‌های کروموزومی عامل اصلی سقط جنین‌های خود به خودی هستند. تحقیقات نشان داده است که حدود 50 تا 75 درصد از تمام سقط‌های جنین سه‌ ماهه اول به دلیل مشکلات کروموزومی است. برای آن دسته از زوج‌هایی که می‌خواهند پاسخ قطعی به این سؤال که آیا در تعداد یا ساختار کروموزوم‌ها در اتفاقی رخ داده است یا خیر، دریافت کنند، آزمایش ژنتیک انجام می‌شود.

چه کسانی باید آزمایش ژنتیک بدهند؟

با توجه به این واقعیت که شانس باردار شدن و به دنیا آوردن موفقیت‌آمیز فرزند پس از سقط جنین بسیار زیاد است، خود پزشکان ممکن است آزمایش کروموزومی را ارائه ندهند. موارد استثنا شامل مواردی است که یک زن سه بار یا بیشتر سقط جنین خود به خود داشته است. تجویز آزمایش ژنتیک در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا واقع در شهرتهران با سقط‌های مکرر، تأیید یا رد فاکتور کروموزومی منطقی و موجه است؛ زیرا این اطلاعات در تعیین جهت تشخیص و درمان بعدی مفید است.

برخی از والدین ممکن است بدون در نظر گرفتن تعداد سقط‌هایی که تجربه کرده‌اند، آزمایش کروموزوم را انجام دهند و احساس می‌کنند که این توضیح و آزمایش‌های پزشکی به آنها کمک می‌کند تا با این اتفاق کنار بیایند. باید گفت که همیشه نمی‌توان برای ناهنجاری‌های کروموزومی آزمایش را تجویز کرد، به خصوص بعد از سقط خود به خود در مراحل اولیه؛ زیرا در این موارد جمع‌آوری نمونه‌های بافتی لازم می‌تواند دشوار باشد.

نتایج آزمایش ژنتیک برای سقط جنین

آزمایش شامل شمارش تعداد کروموزوم‌ها و مطالعه ساختار آنها است. این فرآیند می‌تواند ناهنجاری‌های کروموزومی را به عنوان علت سقط خود به خود تأیید یا رد کند. اغلب، سقط جنین توسط چنین اختلالات کروموزومی رایجی مانند تریزومی‌(علت 41٪ از تمام سقط‌های خودبخودی) تحریک می‌شود. سایر ناهنجاری‌ها شامل تری پلوئیدی، مونوزومی، تتراپلوئیدی و جابه‌جایی می‌شوند.

صرف‌نظر از نتایج آزمایش خود، احتمالاً سؤالاتی در مورد بهترین برنامه‌ریزی برای بارداری آینده دارید. تمام سؤالات شما باید توسط پزشک معالج شما یا یک مشاور ژنتیک پاسخ داده شود. اگر نتایج شما نشان می‌دهد که نوزاد ناهنجاری کروموزومی‌ نداشته (نتایج نامشخص بوده است) و همچنان سقط جنین دارید، صحبت با پزشک در مورد آزمایش سایر علل سقط تصمیم هوشمندانه‌ای است.

علت ژنتیکی سقط جنین

سقط جنین می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله علل ژنتیکی اتفاق بیفتد. علل ژنتیکی ممکن است به دلیل نقص‌های ژنتیکی در جنین یا نقص‌های ژنتیکی در والدین باشند. در زیر تعدادی از علل ژنتیکی سقط جنین را بررسی می‌کنیم:

  • نقص‌های ژنتیکی در جنین

 اگر جنین دارای نقص‌های ژنتیکی یا اختلالات کروموزومی ‌باشد که می‌تواند عملکرد صحیح سلول‌ها و اندام‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، احتمال سقط افزایش می‌یابد. مثال‌هایی از اختلالات کروموزومی شامل سندرم داون (تریزومی‌21) و سندرم ادواردز (تریزومی‌18) هستند.

  • تبادل ژنتیکی نامتعادل

 در برخی موارد، تبادل ژنتیکی نامتعادل می‌تواند منجر به نقص‌های ژنتیکی در جنین شود و باعث سقط جنین شما گردد.

  • اختلالات جهشی حاصل از وراثت در کروموزوم‌ها

برخی اختلالات ژنتیکی به صورت وراثتی از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. اگر یک یا هر دوی والدین دارای اختلالات ژنتیکی باشند، احتمال سقط جنین با این اختلالات افزایش می‌یابد.

 

علت ژنتیکی سقط جنین

 

بخوانید: آزمایشگاه ژنتیک در تهران

 

سخن پایانی

درک دقیق‌تر علت ژنتیکی سقط جنین نیاز به ارزیابی و تشخیص توسط متخصصین در حوزه ژنتیک و پزشکی نیازمند است و بررسی‌های ژنتیکی از جمله آزمایش‌های کروموزومی می‌توانند به تشخیص و درک بهتر علت سقط جنین کمک کنند.