علل انجام غربالگری چیست؟ 

علل انجام غربالگری چیست؟ 

فهرست مطالب

علل انجام غربالگری چیست؟ غربالگری فرآیند شناسایی افراد به ظاهر سالم است که ممکن است احتمال ابتلا به یک بیماری را افزایش دهند. ارائه دهنده غربالگری اطلاعات، آزمایشات بیشتر و درمان را ارائه می دهد. این برای کاهش مشکلات یا عوارض مرتبط است. غربالگری همیشه باید یک انتخاب شخصی باشد.

انجام غربالگری می تواند مفید باشد. در این نمودار، گروه زیادی از افراد پیشنهاد تست غربالگری را می پذیرند. برخی افراد شانس کمی برای غربالگری یک سری بیماری دارند. موضوع امروز ما در وبسایت ویراژنتیک در ارتباط با غربالگری است.

بیشتر بخوانید: آزمایش NIPT چیست؟

انجام غربالگری و بیماری های مرتبط با آن چیست؟

شناسایی ناقلین از طریق آزمایش غربالگری می‌تواند از بروز بیماری در نسل بعد چلوگیری کند. ممکن است فرد به آزمایش های تشخیصی تاییدی بیشتری نیاز داشته باشد. در هر مرحله از فرآیند غربالگری، افراد می توانند انتخاب های خود را در مورد موارد زیر انجام دهند:

تست های غربالگری

  • رفتار

  • مشاوره

  • رفتار حمایتی

  • غربالگری برای جمعیت

علل انجام غربالگری چیست؟ 
علل انجام غربالگری چیست؟

از آنجایی که افرادی که ظاهرا سالم هستند تست غربالگری را انجام می دهند، متخصصان مراقبت های بهداشتی باید اطمینان حاصل کنند که افراد موارد زیر را دریافت می کنند:

راهنمایی برای کمک به انتخاب آگاهانه

  • پشتیبانی در طول فرآیند غربالگری

  • انتظارات غربالگری

  • داشتن انتظارات واقع بینانه از کاری که یک برنامه غربالگری انجام می دهد مهم است.

  • اثرات غربالگری

غربالگری می تواند:

نجات جان یا بهبود کیفیت زندگی از طریق شناسایی زودهنگام یک بیماری. احتمال ایجاد یک بیماری جدی یا عوارض آن را کاهش دهد. به زنان باردار حق انتخاب باروری آگاهانه بدهد. غربالگری محافظت از بدن و حفظ سلامتی را تضمین نمی کند. در هر برنامه غربالگری نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب وجود دارد.

مثبت کاذب: فردی با نتیجه غربالگری مثبت که شرایط مورد نظر را ندارد.

منفی کاذب: فردی با نتیجه غربالگری منفی که شرایط هدف را دارد.

غربالگری سلامت چیست؟

این نوعی آزمایش است که قبل از بروز علائم بیماری انجام می شود. این کار با هدف شناسایی بیماری های احتمالی یا کشف اینکه آیا شما در معرض خطر بیماری خاصی هستید انجام می شود.

آزمایش‌های غربالگری سلامت به‌طور دقیق ابزار تشخیصی نیستند. اما پزشکان به طور گسترده از آن‌ها استفاده می‌کنند. این کار باعث می شود تا تعیین کنند که آیا باید تحت آزمایش‌های دقیق تری قرار بگیرید تا بررسی کنند که آیا بیماری خاصی دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید.

بیشتر بخوانید: تفسیر آژمایش خون

علل انجام غربالگری چیست؟ 
علل انجام غربالگری چیست؟

اهمیت این آزمایشات چیست؟

اهمیت تست غربالگری برای سلامتی شما زمانی بیشتر می شود که:

سابقه خانوادگی بیماری های خاص دارید

شما از سن خاصی عبور می کنید

سبک زندگی شما خطرات سلامتی شما را افزایش می دهد

شما سابقه پزشکی دارید که خطر ابتلا به بیماری های خاص را افزایش می دهد

انواع تست های غربالگری کدام اند؟

اگر هرگز از شما درخواست نشد که برای آزمایش های سلامتی بروید، ممکن است از وضعیت آن‌ها آگاه نباشید. انواع مختلفی از تست های این فرآیند وجود دارد، و هر کدام ممکن است نیاز به انجام دوره های متمایز خاص خود داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از انواع تست های غربالگری، مانند غربالگری سرطان سینه، ممکن است پس از یک سن خاص توصیه شوند. رایج ترین تست های توصیه شده توسط پزشکان برای موارد زیر است:

دیابت

فشار خون بالا

کلسترول اضافی

سرطان سینه در زنان

سرطان روده بزرگ

سرطان دهانه رحم در زنان

چاقی

سلامت ریه

سلامت کبد

سلامت کلیه ها

سرطان پروستات در مردان

پوکی استخوان

چند دلیل مهم بودن غربالگری سلامت

دلایل متعددی وجود دارد که به تعیین اهمیت غربالگری سلامت کمک می کند. به طور کلی، موارد زیر مهم‌ترین مزایای آزمایش‌های مرتبط با این زمینه هستند. زیرا به عنوان راهنمای درمان عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دیستروفی میوتونی چیست؟

علل انجام غربالگری چیست؟ 
علل انجام غربالگری چیست؟

مشکلات زمینه ای را شناسایی می کند

یکی از مزایای اصلی غربالگری سلامت این است که به شما امکان می دهد تا زمانی که یک مشکل اساسی وجود دارد، مشکلی که هنوز به شکل علائم ظاهر نشده است، تشخیص دهید. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که احساس سلامتی کامل داشته باشید و هیچ تغییری را تجربه نکرده باشید. اما ممکن است مشکلی در فیزیولوژی شما در سطح بسیار عمیق وجود داشته باشد.