علل بروز آتاکسی چیست؟

علل بروز آتاکسی چیست؟

فهرست مطالب

آتاکسی یک اختلال یا نقص حرکتی است که ‌‌می‌تواند در نتیجه ژن‌‌‌های حامل آن به طور ارثی در افراد بروز پیدا کند. در این مقاله ‌‌می خواهیم به سوال علل بروز آتاکسی چیست؟ پاسخ داده و نکاتی را برای تشخیص و درمان آن توضیح دهیم. در این مطلب با ما همراه باشید.

علائم آتاکسی

هر نوع آتاکسی علائم خاص خود را دارد. شکل حساس با اختلال در احساس مفصلی-عضلانی در اندام تحتانی مشخص می‌شود. که در آن بیمار بی ثبات است، یعنی در حین راه رفتن پاهای خود را بیش از حد خم می‌کند و گام‌های بلندی برمی‌دارد.

او احساس راه رفتن روی پشم پنبه یا فرش نرم را دارد. برای جبران اختلال در عملکرد حرکتی، سعی می‌کند به پاهای خود نگاه کند. با آسیب شدید به ستون‌های خلفی، حرکت برای بیمار غیرممکن می‌شود.

علل بروز آتاکسی چیست؟

علائم آتاکسی مخچه

آتاکسی مخچه با علائم زیر توصیف می‌شود:

  • هنگام راه رفتن، بیمار به سمت نیمکره مخچه آسیب دیده می‌افتد.
  • هنگام راه رفتن تلو تلو می‌خورد و پاهای خود را بسیار باز می‌کند.
  • شدت اختلال هماهنگی به کنترل بینایی بستگی ندارد (علائم در چشمان باز و بسته یکسان است).
  • گفتار کند و کشیده می‌شود.
  • تون عضلانی کاهش می‌یابد و رفلکس‌های تاندون مختل می‌شوند.

علائم آتاکسی دهلیزی و ارثی

در آتاکسی دهلیزی بیمار علائمی‌ مانند سرگیجه که با چرخش‌های صاف سر تشدید می‌شود، استفراغ و حالت تهوع را نشان می‌دهد.

آتاکسی ژنتیکی یا ارثی خود را مشابه آتاکسی مخچه نشان می‌دهد. معمولا در سن سی و پنج سالگی شروع می‌شود. سپس اولین اختلالات راه رفتن ظاهر می‌شود و مشکلاتی در حالات چهره، گفتار و حرکات دست ایجاد می‌شود.

رفلکس‌های تاندون افزایش می‌یابد. قدرت در عضلات پا کاهش می‌یابد. انقباضات غیر ارادی عضلات به صورت دوره‌ای رخ می‌دهد. بینایی ضعیف می‌شود، هوش کاهش می‌یابد و اختلالات افسردگی رخ می‌دهد.

در این نوع اختلال بیمار دچار یک راه رفتن نامطمئن می‌شود. او به طور گسترده راه می‌رود، از مرکز به طرفین منحرف می‌شود و پاهایش را بیش از حد پهن می‌کند.

با گذشت زمان، تغییرات بر حالات چهره و گفتار تأثیر می‌گذارد. شنوایی بدتر می‌شود و همچنین یک دوره شدید بیماری باعث آسیب به قلب و تغییرات در اسکلت (دررفتگی مکرر مفاصل، انحنای پاها و غیره) می‌شود.

تشخیص آتاکسی

هنگام تشخیص آتاکسی، از روش‌‌‌های زیر توسط پزشکان استفاده ‌‌می‌شود:

  • از تشخیص DNA برای تعیین انواع ارثی آتاکسی استفاده ‌‌می‌شود. با انجام تشخیص غیرمستقیم DNA، پزشکان تعیین ‌‌می‌کنند که آیا پاتوژن آتاکسی ‌‌می‌تواند توسط سایر کودکان خانواده به ارث برسد یا خیر.
  • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی که این روش تشخیص به شما امکان ‌‌می‌دهد یکپارچگی و باز بودن حفره جمجمه را ارزیابی کرده و تومورهای مغزی را شناسایی کنید.
  • اقدامات تشخیصی اضافی شامل مشاوره با متخصص مغز و اعصاب، چشم پزشک و روانپزشک است.

درمان آتاکسی

درمان مستقل آتاکسی صرف نظر از نوع و شدت علائم، غیرممکن است. بنابراین مشاوره با متخصص مغز و اعصاب پس از تشخیص این اختلال الزا‌‌می‌است. درمان معمولاً با هدف از بین بردن بیماری ایجاد کننده انجام ‌‌می‌شود. به عنوان مثال مواردی مانند برداشتن تومور، از بین بردن خونریزی، کاهش فشار در حفره خلفی (ناهنجاری آرنولد-کیاری)، رفع آبسه و عادی سازی فشار خون درمان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این رعایت موارد زیر به کنترل بیماری کمک ‌‌می‌کند.

  • انتخاب مجموعه ای ویژه از تمرینات ژیمناستیک که به کاهش ناهماهنگی و تقویت عضلات کمک ‌‌می‌کند.
  • تجویز عوامل تقویت کننده عمو‌‌می‌بدن مانند ویتامین‌‌‌های B، سربرولیزین و داروهای آنتی کولین استراز. همچنین برای آتاکسی تلانژکتازی، داروهایی تجویز ‌‌می‌شود که نقص ایمنی را اصلاح ‌‌می‌کند.
  • درمان آتاکسی شامل استفاده از داروهایی مانند ویتامین E، ریبوفلاوین، سوکسینیک اسید، کوآنزیم است که از عملکرد میتوکندری حمایت ‌‌می‌کنند.

گروه ریسک بیماری آتاکسی

اغلب افراد با استعداد ارثی از آتاکسی رنج ‌‌می‌برند. همچنین افرادی که در معرض خطر هستند شامل موارد زیر ‌‌می‌شوند:

  • افراد دارای تومور بدخیم
  • افراد مبتلا به صرع
  • مبتلایان به آنسفالیت
  • افرادی دارای ناهنجاری مغز یا جمجمه
  • بیمارانی با صدمه مغزی و عروقی

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات جدید ‌‌می‌تواند انواع خدمات پزشکی شامل طیف وسیعی از آزمایشات ژنتیک را انجام دهد. در این مرکز خدمات با دقت بالا و در کوتاه‌‌‌ترین زمان ارائه ‌‌می‌شوند. برای دریافت نوبت یا مشاوره ژنتیک از سایت ما بازدید کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به سوال علل بروز آتاکسی چیست؟ پاسخ داده شده است. خوانندگان عزیز در نظر داشته باشند که این مقاله فقط برای مقاصد آموزشی ارسال شده است و حاوی مطالب علمی یا توصیه‌‌‌های پزشکی حرفه‌ای نیست.