نحوه انجام آزمایش آمنیوسنتز

فهرست مطالب

آمنیوسنتز چیست و چه بیماری‌هایی را با آن می‌توانیم تشخیص بدهیم؟ همچنین نحوه انجام آزمایش آمنیوسنتز چگونه است؟ این مورد یک آزمایش بسیار مفید است که می‌تواند به شما در تشخیص بیماری‌های کروموزومی جنین کمک کند. همراه ما باشید تا توضیح دهیم دقیقاً چه افرادی ملزم به انجام این آزمایش هستند.

 آمنیوسنتز چیست؟

آمنیوسنتز یک روش تهاجمی مدرن برای تشخیص قبل از تولد است. که تشخیص دقیق انواع بیماری‌های کروموزومی‌ شناخته شده و تعدادی از بیماری‌های ژنی را ممکن می‌سازد. در مورد این روش تحقیق بسیار گسترده شده است و با موفقیت در سراسر جهان استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید این روش را در مادر و کودک انجام دهید. این روش استاندارد طلایی برای تشخیص بیماری های کروموزومی است.

تشخیص بیماری‌های ژنتیکی با مطالعه تعدادی از مواد بیولوژیکی از جمله مایع آمنیوتیک امکان‌پذیر است. از آنجایی که مایع آمنیوتیک حاوی سلول‌های جنینی و همچنین میکروارگانیسم‌ها و ترکیبات شیمیایی مختلف است، حاوی اطلاعات زیادی در مورد وضعیت و رشد جنین است.

نحوه انجام آزمایش آمنیووسنتز

نحوه انجام آزمایش آمنیوسنتز

این روش شامل استفاده از سوزن بلندی است که وارد غشای آمنیوتیک می شود تا نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک برای مطالعه بعدی به دست آید. به عنوان یک قاعده، این روش بدون تسکین دهنده درد در هفته 16-19 بارداری انجام می‌شود. در این دوره از زمان است که این روش کاملاً کم‌خطر است.

آمنیووسنتز را می‌توان در حاملگی‌های چندقلو انجام داد. برخلاف برخی روش‌های دیگر که منحصراً برای حاملگی‌های تک قلو طراحی شده‌اند. قبل از انجام این روش، انجام سونوگرافی برای تعیین مدت دقیق بارداری، ارزیابی فعالیت قلبی جنین، تعداد جنین‌ها، تن رحم و محل جفت ضروری است.

سپس دیواره قدامی شکم زن باردار با یک ماده ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود و یک سوزن از طریق آن مستقیماً وارد رحم می‌شود. که در آنجا مقدار کمی مایع آمنیوتیک جمع می‌شود. پس از عمل، به زنانی که فاکتور Rh منفی دارند. دوز مورد نیاز ایمونوگلوبولین داده می‌شود تا از ایجاد حساسیت جلوگیری شود.

اطلاعات بیشتر: هموفیلی

آزمایش آمنیوسنتز چقدر خطرناک است؟

روش آمنیوسنتز یک روش تشخیصی تهاجمی با درجه ایمنی بسیار بالا است. با این حال، هنوز احتمال کمی برای عوارض وجود دارد. خطر سقط جنین ناشی از این روش در کلینیک‌های معتبر از 0.5٪ تجاوز نمی‌کند.

اندیکاسیون‌های آمنیووسنتز

این روش یک روش نسبتاً ناخوشایند برای یک زن باردار است و همچنین با خطر کوچکی از عوارض همراه است. بنابراین این نوع مطالعه تنها در صورت نیاز واقعی به چنین تحلیلی تجویز می‌شود. در صورتی که بیمار چنین شرایطی داشته باشد آزمایش آمنیوسنتز برای او تجویز خواهد شد.

  • خطر بالای ناهنجاری‌های کروموزومی بر اساس غربالگری بیوشیمیایی یا نتایج آزمایش‌های غیرتهاجمی وجود داشته باشد.
  • در بارداری‌های قبلی، ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین وجود داشته باشد.
  • معاینه اولتراسوند نشانه‌هایی از اختلالات مختلف رشد جنین را نشان دهد.
  • بیماری‌های ژنتیکی در خانواده وجود داشته باشد که ارثی است.
  • حمل بازآرایی‌های کروموزومی توسط یکی از همسران اتفاق بیفتد.

موارد منع انجام آزمایش آمنیوسنتز

هیچ منع مطلقی برای روش‌های تحقیقاتی تهاجمی و آمنیوسنتز وجود ندارد. موارد نسبی عبارت‌اند از:

  • وجود یک فرایند التهابی حاد
  • تشدید بیماری‌های مزمن
  • هیپرتونیکی شدید رحم
  • خونریزی از دهانه رحم

چه مدت باید منتظر نتایج آزمایش آمنیوسنتز باشیم؟

یک مطالعه استاندارد سیتوژنتیک نیاز به کشت سلول‌های مایع آمنیوتیک دارد. بنابراین در 2 هفته نتیجه‌گیری در مورد کاریوتیپ جنین دریافت خواهید شد. ما می‌توانیم آنالیز اکسپرس را در ۲ روز با استفاده از روش FISH برای شایع‌ترین ناهنجاری‌های کروموزومی‌ارائه دهیم.

همچنین می‌توان یک تجزیه و تحلیل گسترده (آزمایش ژنتیک مولکولی) ریزبازآرایی‌های کروموزومی‌ (ریزحذف‌ها و ریزمضاعف شدگی ها) از نمونه به دست آمده در طول آمنیوسنتز انجام داد که بیش از 400 سندرم ژنتیکی شدید را که با کاریوتایپ استاندارد تشخیص داده نمی‌شوند، از بین می‌برد.

 نشانه‌های آزمایش ژنتیک مولکولی، ناهنجاری‌ها یا نشانگرهای اولتراسوند آسیب‌شناسی جنین هستند. این تجزیه و تحلیل به 10-12 روز بررسی نیاز دارد.

انجام آزمایش آمنیوسنتز در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا

مزیت در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا صلاحیت بالای تمامی متخصصین شاغل در این مکان و دردسترس‌بودن مدرن‌ترین تجهیزات است. در اینجا دقیق‌ترین نتایج را دریافت خواهید کرد و خود این روش با حداکثر راحتی انجام می‌شود. در کلینیک ما می‌توانید مواردی مانند آزمایش کاریوتایپ و آزمایش تعیین جنسیت را هم انجام دهید. دقت دستگاه‌های ما بسیار بالا است و با هزینه‌های مناسبی این خدمات را ارائه می‌کنیم.

سخن پایانی

در این مطلب به نحوه انجام آزمایش آمنیووسنتز اشاره شد. آمنیوسنتز یکی از آزمایش‌هایی است که قبل از تولد می‌تواند ناهنجاری‌های ژنتیکی نوزاد را تشخیص دهد. اگر می خواهید در رابطه با این که که این آزمایش چه اهمیتی دارد و در چه مواقعی باید انجام شود اطلاعات کسب کنید می توانید از سایت ویراژنتیک لب کمک بگیرید.