نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون

نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون

فهرست مطالب

آیا با نحوه تشخیص تلاسمی در آزمایش خون آشنا هستید؟ چگونه می‌توان بیماری تلاسمی را در آزمایش تلاسمی تشخیص داد؟

تفسیر آزمایش خون چگونه این بیماری را آشکار می‌کند؟ تفسیر آزمایش تلاسمی به وسیله مشاهده کردن نتایجی که از این آزمایش ایجاد شده است به دست می‌آید. در واقع می‌توان گفت که تفسیر آزمایش خون یک روش کارآمد و شناخته شده جهت تشخیص دادن بیماری تلاسمی می‌باشد. در این مقاله نحوه تشخیص تلاسمی در آزمایش خون را بررسی می‌ کنیم.

انتقال اکسیژن در خون توسط گلبولهای قرمز و پروتئینی به نام هموگلوبین انجام می‌گیرد. این پروتئین از دو زنجیره آلفا و دو زنجیره بتا تشکیل شده است. کمبود هر کدام از این زنجیره‌ها که در اثر نقصان در عملکرد ژنهای تولیدکننده آنها بروز می‌کند منجر به بیماری کمخونی ژنتیکی موسوم به تالاسمی می‌شود.

تالاسمی بتا در اثر نقص در تولید زنجیره بتا ایجاد میشود. تالاسمی آلفا به علت کاهش میزان زنجیره آلفا گلوبولین ایجاد میشود. وراثت این بیماری به صورت اتوزومال مغلوب است و در نتیجه والدین ناقل به احتمال 25 درصد ممکن است صاحب فرزند بیمار شوند. پیش از انجام آزمایش ژنتیکی لازم است آزمايشات CBC و الکتروفورز هموگلوبين انجام گیرد. تشخیص پیش از تولد تالاسمی آلفا و بتا در دو مرحله تشخیص ناقلین (مرحله اول) و تشخیص پیش از تولد (مرحله دوم ) انجام میگیرد.

پیشنهاد: آزمایش تالاسمی ویرا ژنتیک

نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون چگونه است
نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون

نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون

گفتیم که با تفسیر کردن آزمایش تلاسمی و مشاهده کردن نتایجی که از این آزمایش به دست می‌آید، امکان تشخیص دادن بیماری تلاسمی وجود دارد. در این آزمایش اگر تعداد و مقدار هموگلوبین‌های اندازه‌ گیری شده از ۵ گرم در هر دسی لیتر کم تر باشد، یعنی فرد به تلاسمی ماژور مبتلا است، هم چنین شکل و رنگ گلبول‌ های قرمز نیز در بیماری تلاسمی تغییر پیدا می‌ کند.

این بیماری نوعی بیماری اختلال خونی و ژنتیکی است که البته بسیار خطرناک است و در آن هموگلوبین و گلبول قرمز کم تری در مقایسه با شرایط عادی وجود دارد. از آزمایش خون تالاسمی برای جهت تشخیص دادن این نوع کم خونی استفاده می‌ کنند. در واقع کم خونی اصطلاح عامیانه و رایج برای اختلال در میزان گلبول‌های قرمز می‌ باشد که البته انواع مختلفی دارد.

بیماری ژنتیکی تلاسمی و فقر آهن دو نوع بسیار رایج در این گونه از کم‌ خونی‌ها هستند. این دو نوع از کم خونی دارای علائمی مشابهی می‌باشند، بنابراین جهت درمان کردن آن ابتدا باید نوع آن مشخص شده و از یک دیگر افتراق داده شود، چون این بیماری ارثی است، بنابراین اگر فردی مبتلا به تلاسمی باشد یعنی یکی از والدین او ناقل آن بوده است.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش خون

نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون
نحوه تشخیص تالاسمی در آزمایش خون

پزشکان می‌توانند با اندازه‌ گیری و سنجش گلبول‌های قرمز و هم چنین تعیین کردن مقدار هموگلوبین A2 در خون این بیماری خطرناک را تشخیص دهند، بنابراین باید پیش از ازدواج و پیش از فرزندآوری آزمایش‌های مرتبط با آن را انجام دهند.

به طور کلی باید گفت که جهت تشخیص دادن بیماری کم خونی و تلاسمی ماژور یا مینور حتماً به نمونه خون نیاز است. طی این آزمایشات وضعیت فرد از لحاظ تعداد گلبول‌ های قرمز، ساختار و وضعیت این گلبول‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، چون تالاسمی ماژور و مینور از جمله بیماری‌های شایع هستند که به ویژه در میان زنان به وفور دیده می‌شود که با اختلال در عملکرد و کمبود گلبول‌های قرمز و هم چنین برخی از ترکیبات موجود در آنها مانند هموگلوبین در ارتباط است.

یعنی میزان اکسیژن در افراد مبتلا به تالاسمی به خوبی منتقل نمی‌شود، به همین دلیل عوارضی مانند سرگیجه و خستگی در این افراد دیده می‌شود.

تشخیص تلاسمی با آزمایش خون

آزمایش CBC

در این آزمایش مقدار هموگلوبین را اندازه می‌گیرند که این مقدار در صورت وجود بیماری تلاسمی کم تر از ۵ گرم در حد دسی لیتر خواهد بود.

میکروسکوپ

رنگ و شکل گلبول قرمز در صورت وجود تلاسمی ماژور غیرنرمال خواهد بود. با استفاده از میکروسکوپ به خوبی می‌توان کم رنگ شدن و شکل گلبول‌ها را تشخیص داد.

معاینه فیزیکی

گاهی معاینه فیزیکی البته متناسب با شدت و نوع تلاسمی جهت تشخیص دادن آن موثر است، مثلاً التهاب طحال معمولاً حاکی از آن است که شما مبتلا به هموگلوبین H هستید.

سخن پایانی

در این مقاله آزمایش خون و نحوه تشخیص بیماری تالاسمی در آزمایش خون را بررسی کردیم. گفتیم که تلاسمی یک بیماری خطرناک است و به دو نوع ماژور و مینور تقسیم می‌شود. تفسیر آزمایش تلاسمی به ما این امکان را می‌دهد که تعداد و مقدار هموگلوبین را تشخیص دهیم. هو چنین امکان تشخیص دادن رنگ و شکل گلبول‌های قرمز نیز در چنین آزمایشی وجود دارد و در جهت درمان بیماری تلاسمی به پزشکان کمک می‌کند.

جهت اطلاعات بیش تر از نحوه تشخیص تلاسمی در آزمایش خون، آزمایش تلاسمی، بررسی بیماری تلاسمی و غیره به سایت آزمایشگاه ویرا ژنتیک  مراجعه کنید.