کاربرد آزمایش تعیین هویت

کاربرد آزمایش تعیین هویت

فهرست مطالب

کاربرد آزمایش تعیین هویت چیست؟ و به چه منظوری آن را انجام می‌دهند؟ حقیقت این است که هویت همه افراد مشخص نیست و موارد بی شماری پیش آمده است که برای تعیین هویت مشکلاتی ایجاد شده است. در این مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم که این آزمایش چه کاربردهایی زیادی در زمینه‌های مختلف دارد.

آزمایش تعیین هویت یا تست شناسایی

یکی از متداول‌ ترین روش‌ های استفاده از اطلاعات ژنتیکی، انجام آزمایش شناسایی هویت ویژه است که برای تأیید یا تعیین هویت یک فرد استفاده می‌شود. این آزمایش DNA حاوی اطلاعاتی در مورد مناطق جداگانه ژنوم انسان است.

 پیشرفت سریع علم وراثت، ژن و ژنتیک، دانشمندان را قادر ساخته است تا به این نتیجه برسند که در ژنوم هر فرد بخش‌ هایی وجود دارد که با افزایش سن تغییر نمی‌کند و هرگز در فرد دیگری یافت نمی‌ شود. چنین آزمایش DNA نیازی به مطالعه کل ژنوم یک فرد خاص ندارد و بر اساس چندین بخش از DNA انجام می‌ شود. این برای تأیید کامل هویت شما کافی است.

کاربرد آزمایش تعیین هویت

کاربرد آزمایش تعیین هویت

حوزه اصلی کاربرد آزمون، پزشکی قانونی است. یک تست شناسایی، کار تعیین هویت یک فرد پس از مرگ یا ناپدید شدن او و همچنین تعیین پدری توسط DNA را بسیار تسهیل می‌ کند. توصیه می‌ شود برای افرادی که فعالیت کاری آنها با خطر زندگی همراه است، یک آزمایش شناسایی انجام شود. این افراد عبارت‌ اند از:

  • پرسنل نظامی ‌و پلیس
  • امدادگران
  • خلبانان
  • کوهنوردان و ورزشکاران

اداره یک کسب و کار خطر کمتری برای زندگی ندارد؛ در این مورد هم آزمایش شناسایی توصیه می‌ شود. جمع‌آوری تست‌های شناسایی در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا مطابق با یک سیستم تخصصی انجام می‌ شود.

آزمایش شناسایی ژنتیکی؛ نوعی آنالوگ از اثر انگشت انسان

در حال حاضر مشکل شناسایی افراد بیشتر و بیشتر مطرح می‌شود. تعداد مفقودین سالانه به ده‌ها هزار نفر می‌رسد. روش جمع‌آوری نمونه، آزمایش شناسایی DNA در این مورد به کمک می‌آید و کاملاً بدون درد و بی‌خطر است.

 نمونه‌های استاندارد اغلب به عنوان ماده DNA – اپیتلیوم باکال از داخل گونه (اسمیر یا خراش دادن با سواب پنبه) استفاده می‌شود. در برخی موارد، DNA را می‌توان از نمونه‌های مانند مو، ناخن، قطرات خشک شده خون، ته‌سیگار و غیره استخراج کرد.

چرا آزمایش شناسایی DNA مورد نیاز است؟

همه افراد منحصر به فرد هستند. به لطف اطلاعاتی که در ژنوم آن‌ها هست می‌توانیم هویت هر شخص را مشخص کرده و البته نسبت او را با سایرین نیز تعیین کنید. این آزمایش به دلایل زیر می‌تواند ضروری باشد.

  • تأیید هویت یک فرد
  • تعیین هویت یک فرد پس از مرگ
  • تعیین ابوت با DNA
  • مشخص شدن هویت اجساد مفقود شده یا سوخته

اطلاعات ژنتیکی انسان را می‌توان به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از متداول‌ترین روش‌های استفاده از آن، انجام آزمایش شناسایی ویژه است که برای تأیید یا تعیین هویت یک فرد استفاده می‌شود. آزمایش شناسایی ژنتیکی نوعی آنالوگ از اثر انگشت انسان است.

 این آزمایش DNA حاوی اطلاعاتی درباره بخش‌های کاملاً فردی از ژنوم انسان است که با افزایش سن تغییر نمی‌ کنند و هرگز در فرد دیگری تکرار نمی‌ شوند. این آزمایش برای تأیید یا تعیین هویت یک فرد استفاده می‌ شود و نیازی به مطالعه کل ژنوم یک فرد خاص ندارد.

آزمایش شناسایی بر اساس چندین بخش از DNA است. این داده‌ها برای تأیید کامل هویت شما کافی خواهد بود.

انجام آزمایش تعیین هویت و تفسیر آن در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا

در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا تعیین هویت با استفاده از بهترین متخصصان و دستگاه‌های پیشرفته انجام می شود و آزمایش تعیین هویت در زمان کوتاهی برای شما انجام خواهد شد و نتایج آن نیز 99 درصد و بیشتر قابل اعتماد است. در این مرکز بدون نیاز به واسطه نمونه‌ها را تحویل می‌ دهید و با هزینه‌های مناسب امور پزشکی خود را انجام می‌ دهید. همچنین خدمات دیگری نیز مانند آزمایش ژنتیک به همراه مشاوره انجام می‌ شود. می‌ توانید با کارشناسان ما سوالات خود را مطرح کنید.

سخن پایانی

در این مطلب ما به کاربرد آزمایش تعیین هویت اشاره کردیم. آزمایش تعیین هویت یکی از خدمات مهم کلینیک‌های ژنتیک است که به لطف آن امروزه هویت هیچ شخصی ناشناس باقی نمی‌ماند. آن‌ها حتی می‌ توانند هویت اجسادی که به طور کامل از بین رفته‌ اند را با نمونه استخوان یا موی این افراد شناسایی کنند. برای آشنایی بیشتر با آزمایش تعیین هویت می توانید از سایت ویرا ژنتیک لب کمک بگیرید.