علائم بیماری ضعف عضلانی

علائم بیماری ضعف عضلانی

فهرست مطالب

مهم‌‌ترین علائم بیماری‌ ضعف عضلانی چیست؟ ماهیچه‌ ها یکی از مهم‌‌ترین بافت‌ های بدن انسان هستند. بدن ما دارای بیش از 600 عضله اسکلتی می باشد. که نیاز به خون‌رسانی شدید دارند، تا بتوانند متابولیسم کامل را تضمین می‌ کند. تکانه‌های عصبی باعث انقباض فیبرهای عضلانی می‌ شوند. اگر این فرآیند مختل شود، ممکن است ضعف عضلانی رخ دهد. که میوپاتی یا میاستنی گراویس نامیده می‌ شود. در این شرایط ماهیچه‌ها به سرعت خسته می‌ شوند و علت آن همیشه فعالیت بدنی زیاد نیست.

بیماری ضعف عضلانی چیست؟

ضعف عضلانی به معنای کاهش قدرت و تنش در عضلات است؛ به این معنی که حرکات را نمی‌توان با قدرت کامل انجام داد یا انجام آنها دشوار است. ضعف عضلانی در پزشکی ممکن است به عنوان هیپوتونی عضلانی یا میاستنی گراویس شناخته شود.

این عارضه ممکن است تنها بخشی از عضله یا تمام عضلات را تحت تأثیر قرار دهد و شدت آن از خفیف تا فلج متغیر است. ضعف عمومی‌ عضلانی اغلب به عنوان کمبود قدرت تلقی می‌شود که ثابت است یا به صورت خستگی سریع و غیرعادی در طول فعالیت بدنی ظاهر می‌شود و در طول روز افزایش می‌یابد.

در این بیماری کاهش عینی در قدرت عضلانی وجود دارد. یعنی عضله به درستی کار نمی‌ کند و این غیر طبیعی است. هنگامی‌که این نوع ضعف عضلانی رخ می‌دهد، به نظر می‌ رسد که عضلات جمع شده و از نظر حجم کوچکتر شده‌اند.

این اتفاق ممکن است پس از سکته مغزی اتفاق بیفتد. همین تصویر بصری در مورد دیستروفی عضلانی نیز رخ می‌ دهد. هر دو حالت منجر به ضعیف شدن عضلات می‌شود که افراد مبتلا نمی‌ توانند فعالیت‌های عادی را انجام دهند.

علائم بیماری ضعف عضلانی

علل خستگی عضلانی

این نوع ضعف عضلانی اغلب در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن، اختلالات خواب، افسردگی و بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی و کلیوی دیده می‌شود. در برخی موارد، خستگی عضلانی اساساً خستگی‌پذیری را افزایش می‌دهد. عضله شروع به کار می‌کند؛ اما به سرعت خسته می‌شود و بازیابی عملکرد طولانی‌تر طول می‌کشد.

خستگی اغلب با خستگی عضلانی همراه است؛ اما در شرایط نادری مانند میاستنی گراویس و دیستروفی میوتونیک بیشتر قابل توجه است و پزشکان ابتدا بیمار را از این نظر معاینه می‌کنند.

علائم ضعف عضلانی

بسته به علت، ضعف عضلانی ممکن است به طور ناگهانی (حاد) یا نسبتاً ناگهانی (زیر حاد) رخ دهد یا به آهستگی و به تدریج (مزمن) ایجاد شود. شروع ناگهانی ممکن است به عنوان مثال نشان‌دهنده عفونت یا سکته باشد.

شروع تدریجی احتمالاً ناشی از کمبود مواد معدنی، التهاب، روماتیسم یا عوارض جانبی برخی از داروها است. ضعف تدریجی پیشرونده عضلانی، به نوبه خود نوعی بیماری عضلانی ارثی است که اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود. علائم احتمالی مرتبط آن عبارتند از:

  • لرزش عضلانی
  • درد عضلانی
  • فلج
  • اختلالات حساسیت
  • اختلال در راه رفتن
  • اختلال بینایی
  • اختلالات گفتاری
  • اختلالات بلع
  • گیجی

روش‌های تشخیصی و درمانی ضعف عضلانی

برای تجویز یک درمان مؤثر و کارآمد، ابتدا باید تشخیص صحیح داده شود. برای میوپاتی، تشخیص شامل مصاحبه و معاینه بیمار، تعیین زمان شروع، بررسی شدت آن، عوامل محرک احتمالی و علائم همراه بیماری است. حتی هنگام مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، فعالیت حرکتی بیمار با استفاده از تمرینات ویژه و آزمایش عملکردهای رفلکس آنالیز می‌شود.

روش‌های تشخیصی همچنین شامل انجام آزمایش‌های بسیار هدفمند هستند مانند موارد زیر هستند:

  • سطح آنزیم‌ها در بافت عضلانی تعیین می‌شود.
  • غلظت الکترولیت‌ها (کلسیم، پتاسیم) تعیین می‌شود.
  • تفسیر آزمایش خون ایمونولوژیک برای شناسایی آنتی بادی‌ها انجام می‌ شود.
  • انجام الکترومیوگرافی و الکترونوروگرافی به شما امکان می‌ دهد تعادل عملکردی بین اعصاب، سیناپس عصبی عضلانی و عضلات را بررسی کنید.
  • تجزیه و تحلیل DNA برای جهش‌های خاص (با مشورت متخصصان ژنتیک) انجام می‌ شود.

تشخیص بیماری‌های عضلانی در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا

مرکز آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا دارای تمام تجهیزات لازم است که امکان انجام مطالعات فوق را فراهم می‌ کند. این کلینیک از متخصصین مجرب استفاده می‌ کند به طور دقیق این بیماری و جهش مربوطه را تشخیص می‌ دهند.

ضعف عضلانی به عنوان یک علامت ثابت و طولانی مدت نیاز به نظارت دقیق و مشاوره با متخصص دارد. نوبت دهی مشاوره ژنتیک در این مرکز در کمترین زمان ممکن برای شما انجام می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به علائم بیماری ضعف عضلانی اشاره شد. بیماری‌ های ضعف عضلانی ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشند. آن‌ها با آزمایش خون قابل تشخیص هستند.