geneticlab

ناشنوایی ژنتیکی چیست و چگونه در آزمایشگاه ویرا شناسایی می شود؟

man holds his hand near ear and listens carefully alphabet letters flying in isolated on gray wall background

توصیف بیماری

ناشنوایی یکی از عوارض شایع در میان تمام جمعیت‌هاست. به طوری که سالانه دو تا سه نوزاد از هر 1000 نوزاد تازه متولد شده، دچار مشکل شنوایی هستند. این عارضه که می­تواند افراد را از بدو تولد تا سنین بالای 75 سال درگیر ­نماید، عمدتاً بر اساس متوسط میزان نشنیدن اصوات از خفیف تا بسیار شدید تقسیم بندی می­گردد. علت دقیق ناشنوایی ژنتیکی به راحتی در آزمایشگاه ژنتیک ویرا تشخیص داده می شود تا از بروز آن در نسل بعد جلوگیری کنیم.

انواع ناشنوایی:

عوامل دخیل در بروز ناشنوایی:

 

 

     ناشنوایی­ ژنتیکی به دو دسته ناشنوایی­های سندرمیک و  ناشنوایی­های غیر سندرمیک تقسیم بندی می­­گردند.

ناشنوایی­های سندرمیک:
 این دسته از ناشنوایی­ها حدود 30 درصد از ناشنوایی­های دارای علل ژنتیکی را تشکیل می­دهند و علاوه بر فنوتیپ ناشنوایی دارای علائم و نشانه­های دیگری در سایر ارگان­های بدن می­باشند. از این  جمله می­توان به سندرم Pendred، سندرم Usher، سندرم Waardenburg و سندرم Branchiootorenal اشاره نمود.

ناشنوایی­های غیر سندرمیک:

     این دسته از ناشنوایی­ها حدود 70 درصد از ناشنوایی­های دارای علل ژنتیکی را تشکیل می­دهند و خود به سه زیر گروه تقسیم بندی می­گردند:

 

 

 

توارث بیماری

ژنتیک بیماری

ناشنوایی یک بیماری به شدت هتروژن می­باشد، به گونه­ای که در حالت غیرسندرمیک این بیماری با بیش از 100 ژن دارای همبستگی بوده و درحالت سندرمیک نیز با بیش از 400 سندرم ژنتیکی مرتبط می­باشد که هر یک از این سندرم­ها ممکن است با یک یا چندین ژن پیوستگی داشته باشند.

ناشنوایی­های غیر سندرمیک

 

چندین ژن و لوکوس مستعد کننده دیگر نیز مانند KCNQ4، GRHL2، MYO15A، CDH23،PCDH15  و… برای ناشنوایی غیرسندرمیک شناسایی شده است ولی با این حال در درصد قابل ملاحظه­ای از بیماران هنوز علت ژنتیکی بیماری نامشخص می­باشد.

 

ناشنوایی­های سندرمیک

برای هر سندرم ناشنوایی، یک یا چند ژن شناسایی شده‌اند. از این جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

تشخیص و مشاوره ژنتیک

     تشخیص انواع ناشنوایی و دلایل ژنتیکی بروز آن از جهات زیر دارای اهمیت می­باشد:

 

دستورالعمل American College of Medical Genetics (ACMG)  در مواجه با بیماران مبتلا به ناشنوایی    

  از آنجایی که جهش‌های ژن GJB2 تنها عامل حدود ۱۸ درصد از موارد ناشنوایی در جمعیت ایرانی هستند و جهش در ژن GJB6 نیز به ندرت در این جمعیت مشاهده می‌شود، در صورت عدم شناسایی جهش در این دو ژن، باید با استفاده از روش Next-Generation Sequencing (NGS) به بررسی سایر ژن‌های دخیل در ناشنوایی پرداخت. برای تعیین علت ژنتیکی ناشنوایی، می‌توان از دو روش استفاده کرد: Targeted Exome Sequencing که از پنل‌هایی استفاده می‌کند که تنها ژن‌های شناخته‌شده مرتبط با ناشنوایی را بررسی می‌کنند، و Whole Exome Sequencing که تمامی ژن‌های فرد بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد. در آزمایشگاه ویرا، شناسایی ناشنوایی ژنتیکی با دقت و صحت بسیار بالا انجام می‌شود.

خروج از نسخه موبایل