geneticlab

مشاوره ژنتیک

مشاوره ژنتیک به گونه ای است که معمولا فرآیندهای بارداری و اتفاقات آن و بیماری مادر در نظر گرفته می شود. یک مشاور ژنتیک معتبر می تواند به شما در درک خطر ابتلا به سرطان ارثی کمک کند. سرطان ارثی هر سرطانی است که در اثر تغییر ارثی در یک ژن ایجاد شود. “ارثی” به این معنی است که این تغییر ژنتیکی که جهش نیز نامیده می شود، می تواند از والدین به فرزند در خانواده منتقل شود. موضوع امروز ما در وبسایت ویراژنتیک در ارتباط با نوبت دهی مشاوره ژنتیک است.

کارایی مشاور ژنتیک و مشاوره ژنتیک

یک مشاور ژنتیک می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را بر اساس سابقه پزشکی خانواده شما ارزیابی کند. آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که کدام آزمایش‌های ژنتیکی می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد سطح خطر بیماری های ژنتیکی به شما بدهند و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید آزمایش ژنتیکی انجام دهید یا نه را آسان کند. این کار باعث می شود تا بیشتر در مورد خطر سرطان ارثی خود بدانید، می تواند پیچیده باشد. مشاور شما فرآیند تست را توضیح می دهد، تست ها چه کاری می توانند انجام دهند و چقدر خوب کار می کنند.

نوبت دهی مشاوره ژنتیک
نوبت دهی مشاوره ژنتیک

مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش مربوط به آن‌

همچنین در مورد اینکه دانستن نتایج آزمایش ممکن است بر احساسات، سلامت روان و خانواده شما تأثیر بگذارد، بحث خواهید کرد. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا انجام آزمایش ژنتیک برای شما مناسب است یا خیر. مشاوران ژنتیک همچنین می توانند در موارد زیر به شما مشاوره دهند:

گزینه های غربالگری سرطان و تشخیص زودهنگام

پیشگیری از سرطان و کاهش خطر

گزینه های تشخیصی و درمانی

حریم خصوصی اطلاعات ژنتیکی شما

چگونه با اعضای خانواده در مورد خطر سرطان ارثی صحبت کنیم؟

مشاور ژنتیک یک متخصص مراقبت های بهداشتی ویژه آموزش دیده است. آن‌ها در زمینه ژنتیک پزشکی و مشاوره تخصص دارند.

مشاوران ژنتیک از طریق هیئت مشاوره ژنتیک تایید می شوند. بسیاری از مشاوران ژنتیک نیز دارای مجوز دولتی هستند.

نوبت دهی مشاوره ژنتیک برای قرار ملاقات با یک مشاور ژنتیک

دانستن تاریخچه پزشکی خانواده به شما کمک می کند تا از قرار ملاقات مشاوره ژنتیک خود بیشترین بهره را ببرید. مشاور شما ممکن است مدارک پزشکی که شامل پرونده پزشکی و گزارش‌های پاتولوژی نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی شما از هر نمونه‌برداری، جراحی یا آزمایش غربالگری سرطان است را دخواست کند. پس لطفا با مدارک کامل پزشکی تشریف بیاورید.

لیستی از اعضای خانواده سن فعلی هر فرد یا سن او در زمان مرگ و علت مرگ را ارائه دهید. این لیست باید شامل والدین، خواهر و برادر کامل و فرزندان شما باشد. همچنین باید شامل پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، عمو، عموزاده، خواهرزاده و برادرزاده شما در هر دو طرف خانواده باشد.

اگر می توانید، بهتر است سن هر یک از اعضای خانواده را در زمان تشخیص و اینکه سرطان در کجای بدن شروع شده است، بدانید. گزارش های پاتولوژی قبل از نوبت دهی مشاوره ژنتیک نیز مفید هستند.

بیشتر بخوانید: تفسیر آزمایش خون

نوبت دهی مشاوره ژنتیک

مشاوره ژنتیک و کسب اطلاعات در مورد مشاور ژنتیک

این اطلاعات بسیار مفید است، اما شما نیازی به داشتن آن ندارید. یک مشاور ژنتیک می تواند شما را راهنمایی کند حتی اگر اطلاعات زیادی در مورد سابقه خانوادگی خود نداشته باشید.

ممکن است بخواهید یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را به قرار ملاقات خود ببرید. مشاور ژنتیک در مورد اطلاعات زیادی صحبت خواهد کرد. شخص دیگری می تواند به شما کمک کند یادداشت برداری کنید و به سوالات فکر کنید. اگر می خواهید یکی از اعضای خانواده را بیاورید، آن‌ها ممکن است بتوانند به سؤالاتی در مورد سابقه خانوادگی شما پاسخ دهند.

در طی قرار ملاقات با یک مشاور ژنتیک چه اتفاقی می افتد؟

مشاور ژنتیک شما در مورد سابقه پزشکی شخصی شما و نتایج هر آزمایش غربالگری سرطان سوال خواهد کرد. سپس آنها به سابقه سرطان خانواده شما نگاه می کنند. بعد از نوبت دهی مشاوره ژنتیک مشاور شجره نامه شما را ترسیم می کند که حداقل 3 نسل را شامل می شود. شجره نامه شامل موارد زیر خواهد بود:

کدام یک از اعضای خانواده به سرطان مبتلا شدند

چه نوع سرطانی تشخیص داده شد

سن آن‌ها در زمان تشخیص

بسته به سابقه خانوادگی شما، مشاور شما در مورد احتمال خطر ابتلا به سرطان ارثی صحبت خواهد کرد. آن‌ها ممکن است از ابزارهای کامپیوتری ارزیابی ریسک برای کمک به تشخیص خطر شما استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آزمایش nipt چیست؟

موضوعات مورد بحث نوبت دهی مشاوره ژنتیک

مشاور ژنتیک شما همچنین در مورد این موضوعات آزمایش ژنتیک صحبت خواهد کرد:

مزایا و معایب آزمایش ژنتیک برای شما و اعضای خانواده شما

یک طرح آزمایش ژنتیک که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می کند.

سخن آخر

نوبت دهی مشاوره ژنتیک در ایران و هزینه انجام آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بخشی از هزینه را اگر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید کمتر پرداخت خواهید کرد. قبل از نوبت دهی بهتر است سوابق پزشکی خود را تکمیل کنید و در اختیار پزشک قرار دهید.

خروج از نسخه موبایل