اهمیت آزمایشگاه ژنتیک ویرا: دریچه‌ای به سوی دنیای ژن‌ها

فهرست مطالب

 

 

اهمیت آزمایشگاه ژنتیک ویرا: گشودن دریچه‌ای به سوی سلامت

در دنیای پیچیده ژنوم انسان، آزمایشگاه ژنتیک نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این آزمایشگاه‌ها پنجره‌ای رو به جهان DNA هستند و به ما اجازه می‌دهند تا سلامت و بیماری را در سطح مولکولی درک کنیم. آزمایشگاه ژنتیک ویرا با هدف خدمات رسانی به مردم شریف ایران با تیمی متخصص و استفاده از بهترین مواد و تجهیزات در این راستا قدم بر می دارد.

اهمیت آزمایشگاه ژنتیک در تهران در زمینه‌ های گوناگونی خود را نشان می‌دهد:

  1. تشخیص بیماری‌های ژنتیکی:

آزمایشگاه‌ ژنتیک پزشکی ویرا با تجزیه و تحلیل DNA می‌تواند نقص ها و جهش‌ های موجود در ژنوم شما را شناسایی کند تا از وجود بیماری‌ های ژنتیکی و یا جهش‌های خاموش در شما اطلاع پیدا کنیم. این تشخیص به پزشک امکان می‌دهد تا درمان مناسب را برای بیمار تجویز کند و همچنین از انتقال بیماری به نسل‌ های بعدی جلوگیری شود.

  • برخی از بیماری‌هایی که با آزمایش ژنتیک قابل تشخیص هستند عبارتند از:
  • بیماری‌های متابولیک: مانند فنیل کتونوری (PKU) و بیماری تای ساکس (Tay-Sachs)
  • بیماری‌های خونی: مانند تالاسمی و هموفیلی
  • اختلالات رشدی: مانند سندرم داون و اوتیسم

 

  1. غربالگری نوزادان:

آزمایشگاه‌ ژنتیک پزشکی ویرا در تهران نقش مهمی در غربالگری نوزادان برای بیماری‌های ژنتیکی ایفا می کند. این آزمایش‌ به طور معمول در چند روز اول زندگی انجام می‌شوند و می‌توانند بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را در مراحل اولیه تشخیص دهند. تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها می‌تواند به درمان موثر و کاهش عوارض آنها کمک کند.

  1. پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی:

با استفاده از آزمایشگاه‌ ژنتیک ویرا می‌توان از تولد کودکان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کرد. این کار از طریق مشاوره ژنتیک و تست‌های قبل از ازدواج و قبل از بارداری انجام می‌شود. در مشاوره ژنتیک ویرا، متخصصان با بررسی سابقه خانوادگی و آزمایش ژنتیک زوجین، احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیکی به فرزندان را بررسی می‌کنند و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از تولد کودکان مبتلا ارائه می‌دهند.

  1. تحقیقات ژنتیکی:

آزمایشگاه‌ ژنتیک ویرا بستر مناسبی برای انجام تحقیقات در زمینه ژنتیک و بیماری‌های ژنتیکی فراهم می‌کنند. این تحقیقات به دانشمندان کمک می‌کند تا علل بیماری‌های ژنتیکی را بهتر بشناسند و روش‌های جدیدی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از آنها توسعه دهند. برخی از زمینه‌های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک عبارتند از:

  • توسعه درمان‌های ژنی: این درمان‌ها با جایگزینی ژن معیوب یا اضافه کردن ژن سالم به ژنوم انسان انجام می پذیرد.

 

درون آزمایشگاه ژنتیک چه خبر است؟

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ویرا مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ای است که به متخصصان این امکان می‌دهد تا DNA را استخراج، جداسازی، تکثیر و توالی‌یابی کنند.  برخی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در این آزمایشگاه‌ها عبارتند از:

میکروسکوپ: برای مشاهده ساختار DNA و کروموزوم‌ها

PCR: برای تکثیر  DNA

ژل الکتروفورز: برای جداسازی قطعات DNA بر اساس اندازه

توالی‌یاب DNA: برای تعیین ترتیب نوکلئوتیدها در امپلیکون

NGS ایلومینا: برای انجام آزمایش HLA typing high resolusion و پنل‌های سرطانی

ژل داک: برای مشاهده باندهای تکثیر شده

دستگاه نانودراپ: برای قرائت غلظت و کیفیت DNA

و …..

فعالیت‌های اصلی در آزمایشگاه ژنتیک ویرا:

  • تشخیص بیماری‌های ژنتیکی: با بررسی DNA افراد می‌توان جهش‌ها و نقص‌های ژنتیکی را که عامل بیماری‌های مختلف هستند، شناسایی کرد . این امر به تشخیص دقیق بیماری و ارائه درمان مناسب کمک می‌کند.
  • غربالگری قبل از تولد: از نمونه خون مادر باردار از هفته هشت بارداری به بعد می‌توان به بررسی سلامت کروموزومی جنین پرداخت. DNA جنین از خون مادر استخراج و با تکنولوژی ایلومینا که قوی‌ترین تکنولوژی حال حاضر دنیا می‌باشد، برای بررسی وجود بیماری‌های ژنتیکی خاص مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها می‌تواند از تولد نوزاد مبتلا جلوگیری کند و بار روانی و مالی وارده به خانواده و جامعه را کاهش دهد.
  • پیشگیری از بیماری‌ها: با انجام آزمایش‌های ژنتیکی می‌توان احتمال انتقال بیماری‌های ژنتیکی از والدین به فرزندان را پیش‌بینی کرد.  این امر به زوجین در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد باروری کمک می‌کند.
  • تحقیقات ژنتیکی: دانشمندان در آزمایشگاه‌های ژنتیک به مطالعه عملکرد ژن‌ها، علل بیماری‌های ژنتیکی و روش‌های جدید درمان و پیشگیری از آنها می‌پردازند.
  • پزشکی قانونی: از آزمایش‌های ژنتیک در پزشکی قانونی برای شناسایی افراد، بررسی صحنه جرم و حل پرونده‌های جنایی استفاده می‌شود .
  • مشاوره ژنتیک: مشاور ژنتیک با بررسی سابقه خانوادگی افراد بهترین روش را برای جلوگیری از فرزند مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد.
  • اهمیت آزمایشگاه ژنتیک:

آزمایشگاه‌ ژنتیک ویرا نقش بسزایی در ارتقای سلامت انسان و پیشرفت علم پزشکی ایفا می‌کند. با بررسی‌های ژنتیکی می‌توان بیماری‌های ژنتیکی را به طور دقیق تشخیص داد، از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد و روش‌های جدیدی برای درمان آنها توسعه داد.