سونو تعیین جنسیت

سونو تعیین جنسیت

فهرست مطالب

سونو تعیین جنسیت، همان طور که از نام آن پیداست برای انجام تعیین جنسیت جنین است. اگر باردار هستید و نمی توانید 9 ماه صبر کنید تا جنسیت کودک خود را بدانید، روش خوبی است. تست های زیادی وجود دارد که می توان در مراحل مختلف بارداری از آن‌ها برای آگاهی از جنسیت جنین استفاده کرد. در این مقاله و در وبسایت ویراژنتیک ما در مورد یک آزمایش سونوگرافی ایمن به نام سونو تعیین جنسیت صحبت خواهیم کرد.

سونو تعیین جنسیت چیست؟

سونوگرافی تعیین جنسیت آزمایشی است که در دوران بارداری انجام می شود و از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از جنین در رحم استفاده می کند. به طور کلی سونوگرافی بخشی طبیعی از مراقبت های دوران بارداری در کشورها است. زیرا می تواند به پزشک شما کمک کند تا اطلاعات مهمی در مورد رشد و تکامل کودک شما پیدا کند. همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلاتی را که کودک شما ممکن است داشته باشد بررسی کند. ‌

در طول سونوگرافی، ابتدا به عنوان یک زن باردار روی میز معاینه دراز می کشید. سپس مقداری ژل روی شکم شما پخش می شود. دستگاه کوچکی بر روی پوست شما حرکت می کند و روی شکم شما فشار داده می شود و امواج صوتی را به داخل رحم شما می فرستد. سپس تصاویر جمع آوری و به صفحه نمایش منتقل می شوند. ‌

سونو تعیین جنسیت

اعلام نتایج سونو تعیین جنسیت

پس از پایان آزمایش، ژل پاک می شود و پزشک نتایج را با شما در میان می گذارد. در صورت تمایل می توانید نسخه های چاپی سونوگرافی را دریافت کنید. اگر پزشک شما بخواهد اطلاعات بیشتری در مورد شرایط جنین شما جمع آوری کند، گاهی اوقات ممکن است آزمایش های اضافی را درخواست کند.

سونو تعیین جنسیت در مراحل مختلف بارداری

سه ماهه اول

اولین سونوگرافی شما در سه ماهه اول بارداری انجام می شود که از اولین روز آخرین قاعدگی (معمولا قبل از بارداری) تا 13 هفته است. در اولین سونوگرافی، پزشک شما باردار بودن و همچنین مدت بارداری شما را تایید می کند.

سه ماهه دوم

سونو تعیین جنسیت  در سه ماهه دوم بارداری (هفته های 14 تا 26) انجام می شود تا مشخص شود که جنین شما چقدر در حال رشد و تکامل است. همچنین می‌توانید دریابید که آیا بیش از یک نوزاد دارید یا خیر.

سه ماهه سوم

ممکن است یک سونوگرافی اضافی برای سه ماهه سوم بارداری (27 تا 40 هفته) تجویز شود. در این زمان، پزشک شما می خواهد بفهمد که آیا کودک مطابق انتظار رشد می کند، وضعیت او و وزن مورد انتظار نوزاد چگونه است.

سونو تعیین جنسیت

جفت در سونو تعیین جنسیت

جفت ساختاری است که در دوران بارداری ایجاد می شود تا در حین رشد، اکسیژن و مواد مغذی را برای کودک شما فراهم کند. همچنین به حذف مواد زائد از خون نوزاد کمک می کند. مایع آمنیوتیک نوزاد را در داخل رحم احاطه کرده و مانند یک ضربه گیر عمل می کند تا کودک را از فشارهای بیرونی در امان نگه دارد.

استفاده از سونو تعیین جنسیت قبل از تولد

سونو تعیین جنسیت و آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) یک آزمایش خون اختیاری است. چرا که می توانید در سه ماهه اول بارداری خود (هر زمان بعد از هفته 10) انجام دهید. این به بررسی ناهنجاری های کروموزومی در نوزاد می پردازد، مانند سندرم داون، تریزومی 18 و تریزومی 13. همچنین به آن DNA بدون سلول می گویند.  این آزمایش، نمونه  خون مادر  را تجزیه و تحلیل می کند. این کار باعث می شود تا قطعات DNA جنین را که از جفت در جریان خون مادر آزاد می شود، بررسی کند.

چه احتمالاتی وجود دارد که سونو تعیین جنسیت ممکن است اشتباه باشد؟

احتمال اشتباه سونو تعیین جنسیت از طریق آزمایش NIPT زمانی که آزمایش بعد از هفته دهم بارداری یا بعد از آن انجام شود، حدود 1 درصد است. او می‌گوید: «گاهی اوقات مواد ژنتیکی کافی در جریان خون مادر وجود ندارد که بتوان یک نتیجه دقیق را دریافت کرد. اما زمانی که NIPT در زمان مناسب انجام شود، به ندرت اشتباه است.

سونو تعیین جنسیت

احتمال خطای سونو تعیین جنسیت چند درصد است؟

احتمال خطا در سونوگرافی تا 5 درصد است. سونوگرافی می تواند بین 95 تا 99 درصد در تعیین جنسیت، بسته به زمان انجام، مهارت سونوگرافیک و اینکه آیا نوزاد در وضعیتی مناسبی قرار دارد، دقیق باشد. اشتباهاتی نیز ممکن است انجام شود. گاهی اوقات یک حلقه بند ناف بیرون زده در آن ناحیه ممکن است با آلت تناسلی مردانه اشتباه شود.

به طور کلی، سونوگرافی زمانی که بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری انجام می‌شود، دقیق‌تر است.

سخن آخر

امروز ما در این مقاله به بررسی سونو تعیین جنسیت پرداختیم. همچنین می توان سونو تعیین جنسیت کودک را از طریق آزمایش های تهاجمی انجام داد. همانند نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) و آمنیوسنتز که نمونه مستقیمی از مواد ژنتیکی کودک می گیرد.