geneticlab

تفسیر آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون یعنی این که ما بدانیم به چه علت از آزمایش خون استفاده می کنیم و کارایی آن چگونه است. آزمایش خون یک تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از چیزهایی است که ممکن است در خون شما یافت شود. ممکن است برای پیگیری میزان کنترل وضعیتی مانند دیابت یا کلسترول بالا، آزمایش خون انجام دهید. همچنین ممکن است آنها را برای معاینات معمول یا زمانی که مریض هستید انجام دهید. موضوع امروز ما در وبسایت ویراژنتیک در ارتباط با تفسیر آزمایش خون است.

تفسیر آزمایش خون

چرا تفسیر آزمایش خون رایج است؟

آزمایش خون بسیار رایج است. آن‌ها توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به موارد زیر سفارش می شوند:

بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت جنین

تفسیر آزمایش خون

علت انجام آزمایش خون چیست؟

تشخیص کم خونی، مانند کم خونی فقر آهن، کم خونی خطرناک، کم خونی آپلاستیک یا کم خونی همولیتیک تغییرات هموگلوبین مانند هموگلوبین S، C یا E را پیدا کنید، که در افراد آفریقایی، مدیترانه ای یا آسیای جنوب شرقی رایج است. وضعیت‌ها و بیماری‌های مزمن سلامت را کنترل کنید مشکلات سلامتی را در مراحل اولیه پیدا کنید

تفسیر آزمایش خون و انواع آن

این‌ها آزمایشات خون رایج هستند:

آزمایش خون برای خطر بیماری قلبی

تفسیر آزمایش خون می تواند اطلاعات زیادی به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بدهد. او می تواند ببیند که آیا عناصر خاصی در خون شما در محدوده طبیعی قرار دارند یا خیر. اما در بسیاری از موارد، آزمایش خون تنها بخشی از اطلاعاتی است که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما برای تشخیص یک وضعیت سلامتی به آن نیاز دارد. ممکن است نیاز باشد که انواع دیگری از آزمایشات را نیز انجام دهید.

آمادگی ها برای آزمایش خون

برای اکثر انواع آزمایش خون، نیازی به آماده سازی نیست. این آزمایش ها برای این است که ببینند خون شما در شرایط عادی چگونه است. برای برخی از آزمایشات خون، شما مجبور خواهید بود برای مدت معینی قبل از آزمایش خون غذا نخورید یا اصطلاحا ناشتا باشید. این معمولاً به معنای عدم خوردن یا نوشیدن چیزی بعد از نیمه شب قبل از آزمایش است.

روش تفسیر آزمایش خون چگونه است؟

برای آزمایش خون شما، تکنسینی به نام فلبوتومیست از یک سوزن برای گرفتن نمونه خون استفاده می کند. اگر دیدن سوزن ها شما را عصبی می کند به تکنسین بگویید. او می تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

تفسیر آزمایش خون و نحوه گرفتن آزمایش خون چگونه است؟!

در بیشتر موارد، نمونه از ورید بازوی شما گرفته می شود. ممکن است از شما خواسته شود مشت کنید. تکنسین یک نوار لاستیکی دور بازوی شما می بندد. به محض مشاهده رگ، تکنسین آن ناحیه را تمیز می کند و سپس سوزن را وارد می کند. هنگامی که تکنسین به اندازه کافی خون گرفت، سوزن را بیرون آورده و یک باند چسبی روی محل قرار می دهد. ممکن است از شما خواسته شود که محل را محکم فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

تفسیر آزمایش خون بعد از عمل

نمونه خون شما به آزمایشگاه ارسال می شود. سپس تکنسین های آموزش دیده به دنبال اطلاعاتی هستند که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی سفارش داده است. این ممکن است یک روز یا تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. برای اطلاع از نتایج با دفتر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

انواع مختلف آزمایش خون چیست؟

انواع مختلفی از آزمایش خون وجود دارد. موارد رایج عبارتند از:

شمارش کامل خون (CBC)

این آزمایش قسمت های مختلف خون شما از جمله گلبول های قرمز و سفید، پلاکت ها و هموگلوبین را اندازه گیری می کند. CBC اغلب به عنوان بخشی از یک معاینه منظم گنجانده می شود. آزمایش آنزیم خون آنزیم ها موادی هستند که واکنش های شیمیایی بدن شما را کنترل می کنند. انواع مختلفی از آزمایشات آنزیم خون وجود دارد. برخی از رایج ترین انواع تست تروپونین و کراتین کیناز هستند.

سخن آخر

تفسیر آزمایش خون برای بررسی بیماری قلبی انجام می شود. این‌ها شامل آزمایش کلسترول و آزمایش تری گلیسیرید است. آزمایش های لخته شدن خون که به عنوان پانل انعقادی نیز شناخته می شود. این آزمایش ها می توانند نشان دهند که آیا شما اختلالی دارید که باعث خونریزی بیش از حد یا لخته شدن بیش از حد می شود.

خروج از نسخه موبایل